- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
106

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - MARIA WIIK ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tansvärda i konstnärligt avseende. Detta är helt naturligt
— ingen kan ständigt skapa mästerverk. Men om det gäller
att klargöra betydelsen av Alaria Wiiks porträttmålning,
kan man jämväl — oberoende av porträttens växlande
konstnärliga värde — framhålla, att genom hennes porträttbilder
för eftervärlden ha bevarats dragen av åtskilliga
representanter för vår kulturella elit under 1800-talets två sista och
1900-talets två första decennier.

Maria Wiiks porträtt få i sådant avseende betraktas som
värdefulla kulturdokument.

Porträttmaleriet har i alla tider varit aristokratiskt
betonat. De individer, vilkas drag företrädesvis blivit av
konstnärerna återgivna, ha mest varit kulturellt eller eljes på olika
sätt inom samhällslivet framstående personligheter.
Porträttmålningen står därför även i detta hänseende i en viss
motsättning till den under 1800-talets senare hälft framträdande
naturalistiska genremålningen, som med förkärlek återgav
bilder ur de lägre samhällslagrens och den kroppsarbetande
klassens liv.

VII.

Det var såsom tidigare omnämnts den unge målaren
Bastien-Lepage, som på 1880-talet gick i spetsen för den unga
konstnärsgenerationen. Lösen för dem alla lydde främst:
fri-luftsmålning och naturalism.

Ärlighet och konsekvens i studiet av naturen blev
naturalismens obestridliga vinning, därom bära många utmärkta
konstverk vittne. Men den stränga objektivitet, som
naturalismen krävde, kunde likväl icke undgå att omsider framkalla
en reaktion. Med 90-talet begynte nya fordringar göra sig
gällande: man begärde utvidgning och förenkling av de
gränser, som inom konstens värld genom vädjandet enbart till
sinnesförnimmelsernas vittnesbörd uppdragits alltför snäva
och trånga. »Syntetismen», varmed avsågs att samla och för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free