- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
107

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - MARIA WIIK ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

enkla naturintrycken, uppställde för konstnärerna nya krav
ocli därmed följde de många nya »ismer», vilka betecknade
nya konstnärliga framställningssätt och avsågo att utvinna
nya värden inom konstens obegränsade områden — det blev
»symbolism», »expressionism», »kubism», »futurism» m. m.

Den svenske malaren Georg Pauli, som själv under många
år vistades i Paris, har på följande sätt formulerat sin
uppfattning av konstens utveckling från 1880-talets naturalism
till strömningarna på 90-talet.1)

»Naturalismen befriade oss från många olater och från mången
ateljéhumbug samt lärde oss ett inträngande naturstudium, som
aldrig skydde besvär och uppoffringar, men hon pålade oss det
trista gråvädret och band oss vid ’platsen’. — Symbolismen åter
har lossat fantasiens farkost, ännu förtöjd vid verklighetens strand
— dragit in fånglinan och ropat befrielsens — kasta loss!»

De nya strömningarna i den franska konsten fördes med
det nya århundradet naturligtvis över även till andra
länder, som frän Paris hämtade konstnärliga impulser i olika
riktningar. Nya ledare, som »kastat loss», stego fram, medan
såsom erkänd och inom alla skolor högt skattad mästare stod
den store franske monumentalmålaren Puvis de Chavannes,
som i sin personliga och emotionella konst länge hade
opponerat sig mot det akademiska måleriet.

Att konsten hos oss i Finland rönte inflytande av de nya
strävandena är självfallet, därom vittna åtskilliga av de
dukar, som på 90-talet och i början av det nya århundradet
utställdes här. Flere av dem hade ju också utförts av
konstnärer, som vid denna tid vistades i Paris.

Maria Wiik besökte varken under 1890-talet eller under
de första åren av det nya seklet Paris. Men även om hon ej
själv vistades där, kände hon naturligtvis till åtskilligt om
de nya strävandena och hade genom hemkomna konstnärs-

’) Georg Pauli: Konstnärsliv ocli Om konst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free