- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
127

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

var det den italienska plastiken hon ville lära känna, särskilt
ungrenässansens konst frän 1300—1400-talet, och för sådana
studier var hon i Florens så väl inställd som möjligt.

Här stod som en av de epokgörande vägbrytarna för den
plastiska konsten den berömda florentinska fjortonhundratals
mästaren Lorenzo Ghiberti, en av alla tiders största plastiker,
vars dörrar till baptisteriet i Florens avlockade Michelangelo
det hänförda utropet, att de voro värdiga att vara »paradisets
portar».

I tio större fält framställas där i relief händelser ur Gamla
testamentet, börjande från människornas skapelse och Adams
och Evas utdrivande ur paradiset. Dessa figurrika
kompositioner hade av konstnären inställts mot bakgrunden av
landskap eller av olika arkitektoniska detaljer på ett sätt, som icke
tidigare varit vanligt. Andra berömda nydanare voro
Dona-tello.som med sin energiska, ibland nästan våldsamma
naturalism banade nya vägar för plastiken, samt Luca della Robbia
och hans lärjungar, som framställde skulptur i bränd och
glacerad lera med tillsats av färger. Av dessa mästares
arbeten hade den unga konstnärinnan naturligtvis ofantligt
mycket att lära. Att studiet av deras behandling av reliefen
fick ett avgörande inflytande på hennes arbete, utvisar
tydligt hennes egen stora reliefserie.

Även bekantskapen med målarkonsten i Florens skänkte
rikt utbyte. Här i dess hemland täckte den ju murar och
valvfält med stora monumentala bilder och framställningar ur de
kristna idéernas och bibelns värld. — De mångfaldiga och
rika intryck den unga konstnärinnan emottog av konsten i
Florens blevo av stor betydelse icke blott för formgivning och
utföringssätt i hennes arbete, utan tillika för det immateriella
elementet i hennes konst.

Till antalet äro Sigrid af Forselles’ reliefer fem, vilka var
och en har en längd av 3 meter och en höjd av omkring
2i/o meter, tillsammans bilda de en avslutad cykel. Tanken,
ur vilken de sprungit fram och som sammanhåller dem,
har varit att i mångskiftande bilder framställa historien om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free