- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
130

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hemfärden.

positionen Människornas kamp måste därför anses såsom ett
fullgiltigt, mångsidigt och övertygande uttryck för den
primitiva människans affekter. Och att en nordisk konstnär byggt
upp sin framställning genom att åskådliggöra det
nordiskt-hedniska kynnets vildhet och obändighet är fullt berättigat.
Det skänker också ett lidelsefullt dramatiskt liv åt hela
kompositionen.

Mot detaljer i den unga konstnärinnans återgivande av
dessa kämpande människor med kroppar i våldsam rörelse och
i förvridna ställningar kunna antagligen även anmärkningar
göras, men de betyda väl föga i jämförelse med
framställningens konstnärliga förtjänster. Och man må även minnas,
att återgivandet av den nakna människokroppen hör till
konstens svåraste uppgifter.

I den följande reliefen Fångenskapen föres åskådaren till
en vackert avvägd komposition, där stämningen av en i stilla
resignation upplöst smärta bildar en verkningsfull motsats
till den första reliefens våldsamt rörliga scener. Figurerna i
Fångenskapen äro inställda i en lätt bågformig linje och ha

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free