- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
131

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hemkomsten.

delvis såsom bakgrund några lätta antydningar av
växtlighet. Detta kompositionssätt har gett tillfälle till uppställande
av olika grupper, vilka sammangå i den gemensamma
resignerade sorgen över det hårda ödet för dem som blivit
bortförda till det främmande landet långt från hem och härd och
allt vad de haft kärast i världen.

Några av dessa grupper äro synnerligen uttrycksfulla, väl
avvägda och vackra. Särskilt fäster åskådaren sig vid den i
mitten av kompositionen knäböjande gubben med barnet vid
sin sida och den av flere gestalter i olika ställningar
sammansatta gruppen av sörjande kvinnor ned emot reliefens högra
hörn. De i bakgrunden framskymtande, i låg relief
återgivna gestalterna, som avteckna sig mot pilträdens grenar,
föra åskådarens tanke till Gamla testamentets skildring:
»Vid älvarna i Babel sutto vi och gräto, då vi på Zion
tänkte. Våra harpor hängde vi på pilträd, som där äro».
— Genom den konstnärligt avvägda och verkningsfulla
grupperingen utfylles ytan synnerligen väl av
kompositionen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free