- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
133

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

människokroppar omsorgsfullt modellerade efter naturen och
visa med vilken säkerhet konstnärinnan behärskar formen.
Grupperingen av figurerna är även skickligt gjord. Längst till
vänster avslutas kompositionen med en man och en kvinna,
som betrakta den framåtsträvande skaran. Att döma av den
vinge, som skymtar fram bakom mannens rygg, höra dessa två
till dem som redan hunnit till målet och med lyckligt leende
ansikten skåda ut mot dem som sträva framåt till samma mål.

Den femte och sista reliefen Hemkomsten bildar en
utomordentligt verkningsfull och vacker avslutning till hela cykeln.
Den centrala punkten i kompositionen är Kristusgestalten,
mot vilken alla blickar riktas, då han välkomnar dem som
följt honom i spåren och sålunda äntligen hunnit hem.

Kompositionen utgör en väl avvägd helhet, som genom
flere olika grupper låter bildens ledande idé klart framträda.
Nere i det vänstra hörnet i förgrunden ses en grupp unga
manliga gestalter i hög relief, av vilka en, nästan helt
lösgjord fran bakgrunden, reser sig upp och med ett hänfört
strålande leende och en vacker uttrycksfull rörelse med armen
hälsar Kristus. På reliefens högra sida ses grupper av kvinnor,
som omge Kristus, medan hela bakgrunden utfylles av de i
mycket låg relief återgivna himmelska härskaror, som sjunga
hans lov. Genom denna mängd av gestalter, av vilka
somliga framträda blott såsom antydningar, har
kompositionen blivit ännu mer rik och omväxlande. Men den mest
anslående gruppen utgör dock den förtjusande raden av de
sju små knäböjande barngestalterna, som konstnärinnan med
ett genialiskt grepp ställt in i förgrunden framför
Kristusgestalten. — Hon hade med dem velat symbolisera de sju
bönerna i Fader vår, har hon själv sagt.

En åskådare, som vill göra en mer än blott flyktig
bekantskap med ett konstverk, intresserar sig vanligtvis även för
att veta något mer 0111 den mentalitet, ur vilken det sprungit
fram.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free