- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
134

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det är ju känt, att flere av de talrika nordiska konstnärer
ocli författare, som vid sekelslutet — på 1880- och 90-talet
— vistades i Paris, där kommo i beröring med och lärde känna
vissa ockulta företeelser och läror, av vilka de livligt
påverkades. Särskilt hade spiritismen med dess lära om att en
förbindelse kunde åstadkommas mellan de avlidnas andar och
de kvarievande människorna fått stor spridning.
Förbindelsen tänktes då äga rum på olika sätt, bade genom fysiska
föremål, som av andarna sattes i rörelse och sålunda blevo
medel för deras uppenbarelser, eller genom s. k. medier, genom
vilka andarna talade eller handlade; slutligen kunde även
direkta uppenbarelser eller materialisationer förekomma.

Man vet att August Strindberg under en tid, då han
uppehöll sig i Paris, mycket sysselsatte sig med spiritistiska
problem. Detsamma gjorde den svenske målaren Josephson
och åtskilliga andra nordiska konstnärer. Genom själva
arten av sitt arbete äro väl författare och konstnärer mer
än andra utsatta för en påverkning, varigenom tankar och
fantasi sättas i rörelse.

Från vetenskapligt håll gjordes på olika sätt försök att
vinna klarhet beträffande de ockulta lärorna och fenomenen.
Redan i början av 1880-talet bildades i England ett sällskap
för psykisk forskning och i andra länder följde man exemplet.
Men följden härav blev att en het strid uppstod om de under
debatt ställda psykiska fenomenen och striden härom fortfar,
i det att de flesta psykologer tyckas betrakta de spiritistiska
företeelserna och uppenbarelserna såsom verk av självsuggestion.

Även Sigrid af Forselles hade i Paris kommit i beröring
med den moderna spiritismen och dess yttringar samt starkt
påverkats därav. Denna påverkan gällde dock icke
formgivningen i hennes konst. Såsom Rodins lärjunge förblev
hon framgent realist och fasthöll alltid vid det noggranna
återgivandet av den verklighet hon såg, endast med
undertryckande av det oväsentliga. Men i fråga om det osynliga
immateriella innehållet, sammanställt av mystik och vision,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free