- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
137

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hem till Helsingfors, där hon var efterlängtad och varmt
hälsades välkommen i sitt föräldrahem. Här sammanträffade
hon också ibland med forna kamrater och gamla vänner. Men
under årens lopp tycktes hon dock blivit allt mer
främmande för alla förhållanden här, och man fick intrycket av
att hon egentligen icke mer trivdes i hemlandet. Det berodde
väl även delvis pa att alla hennes tankar och framtidsplaner
uteslutande kretsade kring arbetet med den stora reliefcykeln.

Endast mycket sällan ställde Sigrid af Forselles ut här
hemma något av vad hon gjort. Då hon en gång i början av
sin bana pa 80-talet exponerade några arbeten på
Konstföreningens sedvanliga årsutställning, blev kritiken i våra
tidningar enligt hennes åsikt så föga uppmuntrande till
fortsättning och utvisade en sådan okunnighet hos anmälaren, att hon
icke brydde sig 0111 att vidare vara med här, utan exponerade
sedan i Paris, där hon flere gånger ställde ut arbeten på
Salongen.

Om någon konst har mycken vedermöda i beredskap för
sina utövare, så är det skulpturen. Dess hantverk är tungt
och fordrar mycken kraft, dess alster äro svårhanterliga och
svåra att flytta samt behöva såsom färdiga utrymme och
avstånd för att helt kunna göra sig gällande. Mer än någon
annan konstart är skulpturen sålunda även beroende av
en mängd yttre omständigheter och förhållanden.
Lyckligtvis hade sådana yttre faktorer icke hindrande fått ingripa i
Sigrid af Forselles’ arbete.

Hon fortsatte med arbetet pä sin reliefcykel ända tills det
nya århundradet inbröt. Då hade hon slutfört det; cykeln
var färdig och skulle exponeras i Paris. De tva första
relieferna, Människornas kamp och Fångenskapen, utställdes på
Salongen Champ de Mars. Synliga bevis på framgången Iäto
inte vänta på sig: kritiken i pressen blev mycket erkännande
och konstnärinnan blev hedrad med att inkallas såsom
»Associé de la Société nationale des artistes fran?ais».

1902 utställdes den tredje reliefen, Bergspredikan, och
följande ar den fjärde och femte, Hemfärden och Hemkomsten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free