- Project Runeberg -  Tre Konstnärinnor : Fanny Churberg, Maria Wiik och Sigrid af Forselles /
138

(1937) [MARC] Author: Helena Westermarck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigrid af Forselles’ förra lärare skulptörerna Rodin och
Boucher hade redan tidigare uttalat sig mycket fördelaktigt
om hennes reliefer. Sålunda hade den senare en gång, då han
gjorde ett besök i hennes ateljé och såg huru hon höll på med
reliefserien sagt, att verket hedrade icke blott henne, som
utförde det, utan skulle, då det blev färdigt och en gång
framträdde, även bliva en heder för hennes land.

Under de ar skulptrisen varit upptagen av arbetet med
reliefcykeln, hade hon likväl även hunnit med många
andra mindre verk. Medan hon under sommarmånaderna
vistades i sitt föräldrahem i Helsingfors, ställde hon alltid
upp för sig något arbete, som hon kunde utföra i den
belysning, som stod till buds i ett vanligt boningsrum och icke
nödvändigt krävde ateljébelysning.

Såsom några av de mest betydande arbeten hon utförde
här må nämnas: Vestal med lampa, sittande helfigur. Pythia,
sittande helfigur, utförd i ett större och ett mindre exemplar
i bränd lera. Ett i brons gjutet gravmonument finnes uppställt
på konstnärinnans 1896 avlidne faders grav på Nya
kyrkogården i Helsingfors, samt en likaledes i brons gjuten relief
för ett monument på en i Schweiz avliden landsmaninnasgrav.
Och en mängd statyetter, utkast och skisser vittna därjämte
om skulptrisens ständiga strävan att vinna ökad kunskap om
plastikens fordringar och att göra handen, som skulle utföra
dem, alltjämt säkrare och skickligare.

Sedan Sigrid af Forselles slutfört sin reliefcykel och under de
första åren av det nya seklet utställt den i Paris, stannade hon
ett eller ett par år hemma i Helsingfors i sin mors hem. Under
denna tid utförde lion en del mycket intressanta saker i bränd,
färgad och glacerad lera. Det var större och mindre vaser och
urnor, för vilka hon sökte vackra eller originella former. Men
huvudsaken var icke själva formen i och för sig. Det hon
främst avsåg var att hålla urnans yta så stor och hel som
möjligt, emedan hon på detta begränsade område ville utföra
kompositioner i relief.

Sålunda modellerade hon på en av sina urnor en relief,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:18:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trekonstn/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free