Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - SIGRID AF FORSELLES ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
framställande Jakobs dröm ur Gamla testamentet. Pa en
annan återgives Kristus, omgiven av apostlarna. En tredje
urna visar David spelande på harpa för Saul. På en fjärde
ut-fylles ytan av en mycket figurrik komposition, som
framställer mänsklighetens vandring mot dess i fjärran liggande
slutmål, skådad av en i förgrunden inställd pilgrim.
Åtskilliga andra motiv ha även återgivits.
Ibland ha även växtornament fått spela in i
kompositionen eller bilda inramning för denna, och någon gång har
växt-ornamentet enbart varit motiv för utsmyckningen. Då har det
blivit bruna alger mot en bakgrund av havets djupblå färg
eller gröna tallkvistar eller röda rönnbär mot en blånande
himmel. I alla dessa verk har färgen varit av stor betydelse
för att låta kompositionen komma till sin fulla rätt. Och
tilllika har det varit ett spännande och intressant
experimenterande med de använda oxidfärgerna, då ju fragan alltid stod
öppen, huru de slutligen skulle utfalla i bränningen.
Då konstnärinnan år 1900 blev inbjuden att med några
arbeten deltaga i en utställning i London, sände hon dit sin samma
år utförda vackra urna, prydd med en relief i färger,
föreställande Människornas vandring, skadad av en i förgrunden inställd
pilgrim. Hennes urna belönades da i London med bronsmedalj.
Efter det Sigrid af Forselles’ reliefcykel blivit utställd här
i Helsingfors på »Kvinnliga artisters utställning 1908» och
tillvunnit sig stor uppmärksamhet och mycket erkännande,
inköptes den första reliefen i serien Människornas kamp till
samlingarna i Ateneum. Och da den stora nya kyrkbyggnaden
i Berghäll några ar senare blivit färdig, inköptes den följande
reliefen i serien som prydnad för den nya kyrkan. Då
emellertid konstnärinnans moder icke ville att de tre senare
relieferna i serien, vilka genom sitt innehåll pä det närmaste
anslöto sig till den för kyrkan inköpta, skulle avskiljas frän denna,
donerade hon dem till kyrkan i Berghäll.
Då man genom den stora portalen träder in i förhallen till
kyrkan i Berghäll, möter blicken strax i det stora fältet
ovanför ingången Sigrid af Forselles’ Fångenskapen och Bergs-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>