- Project Runeberg -  Sverige under partitidhvarfvet, från år 1718 till år 1809 /
409

(1879) [MARC] Author: Rudolf Tengberg, Simon J. Boëthius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

303.

Jean Louis Dcspiez
(1737-1804;.

fordrade en återgång till naturen, större enkelhet och renhet i uppfattning
och former. Att för detta ändamål återgå till den grekisk-romerska konsten.
och låna former derifrån var så mycket
naturligare för de bildande konsterna,
som ju hela den nya tidens
konstodling från ett dylikt studium utgått (den
första renässansen), och som nya
gräf-ningar och undersökningar i Grekland
och Roma nu mot 1700-talets slut
betydligt vidgade och riktade Europas
kännedom om deras klassiska konst.

Sina tidigaste och bästa frukter bar
denna så kallade nya renässans
(romantik) inom skulpturen, hvarpå vi
sett bevis i Sergels verksamhet. Mindre
fördelaktigt visar sig förhållandet inom
de öfriga konstarterna, der antikens
former, som ‘temligen själlöst
härmades, ej väl motsvarade de moderna
be-hofven. Målame kunde af de antika
skulpturverken lära sig en ren teckning,
men af de fåtaliga vas- och
väggmålningarna ingenting för sjelfva målandets konst, och arkitekterne använde
visserligen de antika templens ädla kolonnrader och andra bygnadsdelar, men
mest blott som dekoration på bygnader, hvilka i alla fall skulle fylla helt
audra behof än de
antika templen.
Antikstudiet gaf tidens
förvildade smaksinne i
allmänhet en helsosam
tukt. Men på ett
själfullare sätt fattades
den antika konstens
anda endast af ett fåtal
begåfvade andar, under
det den för konsten på
det hela förblef
främmande. I vårt land
hyllades antiken af
bildhuggaren Sergel,
målaren Masreliez och
konstfilosofen Ehrensvärd,
lika som ju också af flere vitterhetsidkare, med en hänförelse, som vitnade om det
nordiska lynnets stora mottaglighet för dess stränga, manliga karakter. Denna

304. Det tilliimrrifle TTnsa slott.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:22:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/trsh5/0421.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free