- Project Runeberg -  Tusen år i Småland /
142

(1939) [MARC] Author: Elin Wägner - Tema: Småland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Småländsk magi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

142
historien att döma vara Zimmerpeterles söner som tryckt
i vassen och kommit undan genom att man trott dem
vara djävulen själv.
Om man gör den konjekturen, som vetenskapsmännen
säger när det är något de inte vågar stå för, att häxpro-
cesserna var ett försök att utrota en av naturliga skäl
illa sedd kultform, så verkar allting så frestande enkelt
och naturligt. Vad betyder Blåkulla? Ett fjärran berg,
sådana som vi ha massor av i Småland. Det stämmer
ju alldeles med att fruktbarhetskulten bedrevs på vac-
kert belägna höjder. I Tyskland har fru Gode och fru
Berchte haft så förnämliga kultplatser att den som kun-
de välja bland det bästa i Tredje riket helt naturligt
fastnade för dem — fast Fredrik Barbarossa för säker-
hets skull är förlagd till de djupa hålorna under Berch-
tesgaden.
I Småland har varje vacker kulle sin Kitta eller Uva
som numera åldrats till fula käringar. Och tar man för
en gång skull utan förutfattade meningar häxornas attri-
but i handen, så skall man märka att de, så när som på
smörjehornet som är misstänkt, utgör symboler för ren-
lighet, kunnighet och flit.
Ty vad annat är kvasten, ugnsrakan, eldtången, slän-
dan, gödselgrepen och såstången.
Så kommer vi tillbaks till den mycket banala reflexio-
nen att smålänningarnas magi är sammantvinnad med
deras arbetsliv i dess förbundenhet med naturen. Magi
kan förenas med arbete, så snart inte arbetet går fram
med metoder som står i strid med den försiktighet den
magiska människan anser sig tvungen att iakttaga. Ar-
bete som går över i våldföring kan den magiska männi-
skan inte våga sig på. Det är så naturligt att hon an-
vände lena och trubbiga verktyg på jorden, lika natur-
ligt som att beteskultivatorn Rivbjörn nu leder suveränt.
Alla sagor varnar för att förolämpa de osynliga eller till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:27:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tusenar/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free