- Project Runeberg -  Typer och tänkesätt /
143

(1927) [MARC] Author: Torsten Fogelqvist
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

maupassant resurrectus 143

det skrivna ordets martyr. Han underkastade sig
en formlig tortyr för att ur varje företeelse
frampressa dess egenton, det exakta språkliga
uttrycket. Detta uttryck var för honom mer än en
formel, det var själva saken. Om han hade levat i
de dagar, då medeltidens nominalister och realister
drabbade samman över den filosofiska stridsfrågan,
hur namn och begrepp förhöllo sig till sak och
verklighet, skulle han lidelsefullt ha tagit
realisternas parti och tillerkänt namnet och begreppet en
självständig och avgörande verklighet. Han kunde
sitta flera nätter i sträck över en halv sida, som
inte stämde med hans språköra och böjde sig för
hans instrument. Med det stora soldatgästabudet
i Salammbô sysslade han närapå ett halvår. Och
den stränghet, med vilken han nagelfor sin egen
stil, den lät han även lärjungen vederfaras.
Maupassant skriver i inledningen till Pierre et Jean
följande om Flauberts stillära :

Vilken sak man än vill säga, så finns det bara ett ord
för att uttrycka den, blott ett verb för att besjäla den,
blott ett adjektiv för att ånge dess kvalitet. Det gäller att
söka, tills man funnit dem, detta ord, detta verb, detta
adjektiv, och aldrig nöja sig med något "nära nog", aldrig
ta sin tillflykt till knep, om än så lyckligt funna.

Det är utomordentligt roande att se, hur
mästaren kalfatrade sin lärjunge med denna stillära, som
i sin strävan efter det utsökta och fullkomliga ibland
till och med föll ned i pedanteri. Maupassant talar
på ett ställe om »krigets monstruösa rätt». Bort med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:32:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/typer/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free