Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ENGELSKA PROFILER
155
hör till den moderna litteraturens oförglömliga
ting. Och hur har han icke skildrat vardagstingens
verkligheter, en mjölkning ute på fältet, ett mejeri
i arbete, den stora heden med blåstpinat gräs, röda
eldar och hednisk mystik. Det händer ibland till
och med, att en sådan detaljskildring kan öppna
kosmogoniska perspektiv och att den mätande
iakttagelsen plötsligt övergår till skapande fantasi.
Hardys böcker utgöra ofta en tragisk
illustration till den mänskliga kärlekens irrvägar. I
kärleken uppenbarar sig den gåtfulla och
irrationella livsvilja, som ligger bakom ali pessimism
och som utgör förbindelseleden mellan
Schopenhauers filosofi och Hardys romandiktning.
Kärleken liksom allt annat som sker med oss —
hos Hardy är det aldrig vi som göra något — är
en lusus naturae, och naturens representant och
språkrör är kvinnan. I det irrationella livet är
kvinnan det mest irrationella : gåtfull, ytlig, småaktig,
lättsinnig, grym, ologisk, laddad med förstörelsens
och passionens krafter. Tess är visserligen ett
undantag. Hon går genom fasornas värld som en
ängel och ännu i sitt fall bevarar hon något av
madonnans gloria. Men i Heden liksom i andra av
Hardys romaner är det den irrationella och
passionerade kvinnliga livsviljan, detta fulländade uttryck
för naturens eget o förnuft, som regerar och
förstör. Det må verkligen undras, om denna
kvinno-och livsuppfattning längre täcker den moderna
kvinnans problem och om den inte är utslag av
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>