Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bakom japan rö m antiken s kulisser 211
att hitta på ämnen och uppslag. Hade man dem
inte i djupet av sitt hjärta, ropande efter uttryck,
så fick man konstruera dem med sin hjärna.
Invita Minerva blev utmattad av de ständiga
barnsängarna. Den så kallade uppfinningen tröt. Under
senare tider ha litet varstans i Europa de
motiv-letande yrkesmännens tillvaro hotats av
sakupp-fyllda lekmän. Till dessa lekmän hör John Paris.
Och dessa ha, om de för övrigt äga stilistisk
begåvning, en uppenbar mission att fylla, då det
gäller att återgiva romanen det livsvärde, som höll
på att gå förlorat under esteticismens egid. När
romanen åter blir ett kulturdokument, baserat på
livserfarenhet, samvaro med människor, arbete,
sakkunskap och praktik, då är den åter på rätt
väg. Vi ha hunnit tröttna på de abstrakta och
psykologiskt framspekulerade romankonflikterna. Vi
vilja veta något om det verkliga livet och de
verkliga människorna. Inbillningsfostrens tid är
oåterkalleligen förbi. I John Paris har livet självt
skapat en konstnär av betydande mått, en
författare, som kan fängsla, roa, stimulera och ge
synpunkter, därför att han upplevde mycket, innan
han skrev litet, och inte skrev mycket, innan han
upplevde litet.
1925.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>