Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
2Ô4
torsten fogel qvist
av samma sak och strävan. Wells påpekar också
frändskapen mellan de egna teorierna och
professor Elie Metchnikoffs i de bekanta studierna över
människans natur. Men då det enligt Metchnikoff
är människans rätta vetenskapliga uppskattning av
sig själv, som skall frälsa henne från jagets
förbannelse, så kan enligt Wells denna frälsning
endast åstadkommas på religiös väg. Religionen
ensamt innebär den fulla befrielsen från
egocentricitetens lidande. Endast genom religiös
betraktelse kommer människan att känna sig själv som
tjänande del och världen som ett samband av
krafter under gudomlig överhöghet och ledning.
Gnisslar det i världsmaskineriet, beror det på
individens motstånd. Först då man upphör att
betrakta sig som självändamål, lösas disharmonierna.
Personlighetens uppgivande av de egna lycko- och
fullkomningsanspråken och hans livs utströmning
i ett bredare livsflöde betecknar övergången till
ett i sann mening religiöst liv.
Denna tankegång erbjuder även stora likheter
med orientalisk, enkannerligen indisk
världsåskådning. Det var åt en sådan orientalism, som Levertin
gav uttryck i Salomos middagshymn.
Kval är självet, pina jaget,
liknar ljuset i din hand
från sin ljusvärlds källa taget,
fladdrar städs i ängslad brand
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>