- Project Runeberg -  Ungdomsvännen : illustrerad tidning för Svenska Missionsförbundets Ungdom / Årgång 22. 1918 /
181

(1918)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 14. 20 Juli - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UNGD OMS VÄNNEN

181

DAGLIGT e
BIBELSTUDIUM

Ämne: Formväsen.

Sönd. d. 21 juli. Mark. 7: 1. En deputation.
Den rörelse, som Jesus framkallat i
Galileen oroade det höga rådet, som utövade
en religiös kontroll över det andliga
ståndet i landet. Pålitliga män sändes
för att inspektera Jesu verksamhet och
motverka hans inflytande. Vilka
jämförelser tillämpliga på vår tid giver oss
detta?

Månd. d. 22 juli. Mark. 7: 2. En farlig
. överträdelse. Märk noga det enda, de
hade att anmärka. De voro mäktiga
nog att av ett sandkorn framställa ett
berg. Vilken ande besjälade
deputa-tionen?

Tisd. d. 23 juli. Mark. 7: 3, 4. Form och
formväsen. Former äro bevarande, men
formväsen dödande. Vilken andlig
betydelse giva de åt sina tvagningar?

Onsd. d. 24 juli. Mark. 7: 5. Sedens makt.
Seden är människans konung.
Lärjungarna vågade dock bryta den, trots
fariséernas kritik. Vilka praktiska lärdomar
kunna vi få av dem i detta fall?

Torsd. d. 25 juli. Mark. 7: 6, 7. Kyrkligt
formväsen. Tusenden kristna likna
växter under glas. Huru mycket i vårt
religiösa liv är enligt a) de äldstas
stadgar, b) Guds bud?

Fred. d. 26 juli. Mark. 7: 8. Ceremonisten =
bär uniformen men är ingen soldat.
Den ena mänskliga formen leder lätt till
en annan. Vilken betydelse har religiösa
former för det kristliga livet?

Lörd. d. 27 juli. Mark. 7: 9. De äldstes
stadgar — Guds bud. Varför hålles det
mera på den historiska seden och
traditionen än på Guds bud?

Ämne: From farisé — lagöverträdare.

Sönd. d. 28 juli. Mark. 7: 10. Sonliga
plikter. Ej blott Guds utan ock naturens
lag säger oss detsamma. Hur beaktas
detta Herrens bud i våra dagar?

Månd. d. 29 juli. Mark. 7: 11—13. Korban.
Templet först, föräldrarna sedan. Med
denna lära undergrävdes barnens rätta
förhällande till deras föräldrar. Vad
säger oss denna text om dem, som med
stadgat kristligt förtroende rikligen njuta
av det jordiska goda, under det att
deras åldriga föräldrar i en undangömd
vrå leva av smulorna?

Tisd. d. 30 juli. Mark. 7: 14. Hören.
Herren kräver stillhet. Förut gällde det
fariséerna, nu folket själv. Märk
förhållandet emellan "höra" och "förstå".

Onsd. d. 31 juli. Mark. 7: 15. Levitisk
orenhet. Mat eller dryck kunna icke i
sedligt avseende orena en männniska,
därför att hon äter med otvagna händer.
Här är det ej fråga om sådan mat och
dryck, som kan skada hälsan och
kroppen. Vilka praktiska lärdomar giver oss
denna text?

Torsd. d. 1 aug. Mark. 7: 16. Höra icke
höra. Paulus talar om människor, som
alltid undervisas, men aldrig kunna
komma till sanningens kunskap. På
vilken väg kan man bli en sådan?

Fred. d. 2 aug. Mark. 7: 17—19. Så
oförståndiga som folket, som ej förmår och
fariséerna som ej vilja förstå. Herren
fordrar läraktiga lärjungar.

Lörd. d. 3 aug. Mark. 7: 20—23. Hjärtat
livets källa. Såsom människans hjärta
så är hennes liv. Kristlig belevenhet
döljer ej sällan inre moralisk ruttenhet.
Under vilka former uppträder vår tids
fariséism?

Ämne: Sorg bytt i glädje.

Sönd. d. 4 aug. Mark. 7: 24—26. En
bekymrad moder. 1 nödens tid söker
människan Gud. Märk det enkla men dock
sakliga i hennes bön! Vem mäter väl
höjden och djupet av en moderssorg?

Månd. d. 5 aug. Mark. 7: 27. Barnen först.
Däri ligger dock en antydan, att det fanns
barmhärtighet även för en hedning.
Huru skola vi vidare förstå detta
underliga svar av Jesus?

Tisd. d. 6 aug. Mark. 7: 28. ödmjukhet
och tro. Hon böjer sig stilla, men
utnyttjar i stark tro Frälsarens svar.
Varför vinner den ödmjuke företräde hos
Gud framför den högmodige?

Onsd. d. 7 aug. Mark. 7: 29, 30. En
hug-svalad moder. Genom tro och kärlek
fick hon sin dotter helbrägda åter. Märk
Jesu makt verkade oberoende av
avstånd.

Torsd. d. 8 aug. Mark. 7: 31, 32. Hjälp åt
en nödställd. Själva oförmågan att hjälpa
förde deras tanke på Jesus. I vilka
fall stå de som goda föredömen för oss?

Fred. d. 9 aug. Mark. 4: 33—35. En
underlig hjälpare. Märk sättet och jämför
med andra fall, som Jesus botade.

Lörd. d. 10 aug. Mark. 7: 36, 37. En
tystnadsplikt. Huru olika Jesus äro ej vi!
Vi låta gärna andra berömma oss.
Varför? S. Af. F.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 11:59:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/udv/1918/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free