- Project Runeberg -  Ukrainarna /
55

(1921) [MARC] With: Marcus Ehrenpreis, Mychajlo Hrusjevskyj, Serhij Jefremov, Alfred Jensen, Konstantin Losskyj, Stepan Rudnytskyj - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. KULTUR - 1. Religion och högre bildningsväsen. Av Vlad. Zalozieckyj

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vlad. zalozieckyj: religion och högre bildningsväsen

kulturen,, Förbindelserna med det östromerska riket
upprätt-höllos ändä till detta rikes undergång, och den grekiska
humanismen blev sedan en viktig faktor för den nya renässansen. Tre
ukrainska städer övertogo successivt ledningen av den nya
ukrainska kulturen: Lemberg, Ostrog och Kiev.

Lemberg hade en stauropigiansk confraternitas, som blev en
mäktig organisation med skolor, tryckerier o. s. v. Ostrog blev
berömt genom sitt 1580 grundade kollegium. Men den största
betydelsen fick dock Kiev, där i förra hälften a v 1600-talet ett slags
universitet grundades av Peter Mohyla. Oavsett filologiska
studier (grammatik somt översättningar av bibeln och kyrkofäderna)
utgåvos här polemiska skrifter av teologiskt innehåll. I kampen
mellan den uniera.de kyrkan och ortodoxien bröto sig två
världsåskådningar mot varandra. Ehuru Kievs litteratur bottnade i en
medeltida skolastik, kan dess betydelse dock icke skattas nog
högt, ty därigenom främjades icke blott dialektiken och det
logiska tänkandet, utan verkliga livsfrågor bragtes även på tal
genom de kyrkligt-dogmatiska skiljaktigheterna. Alla dessa
strävanden kommo till uttryck i Kievs akademi, som blomstrade
genom Mazepas och hans efterföljares kulturella nit.

Sin höjdpunkt nådde Mohylas kollegium under metropoliten
Zaborovskyj (1731:—47), då filosofen Skovoroda och andra lärda
män framträdde. Men det föråldrade skolastiska systemet, den
ryska regeringens missnöje med Ukrainas självständiga
utveckling och konkurrensen med de västeuropeiska universiteten vållade
Kiev-akademiens förfall och därigenom den litterära
produktionens. Förbjudandet av ukrainska språket i tal och skrift måste
hämma det vetenskapliga livet, som huvudsakligen tog sig
uttryck i handskrifter av obekanta författare. Och det var först
genom Kotljarevskyj och Sjevtjenko som den konstnärliga
litteraturen kunde taga sig ett nationellt uttryck i dikten, änskönt
det vetenskapliga ordet var förstummat. Den nya väckelsen
kom från det gamla konungariket Galizien, som blev en
tillflyktsort för den i Ryssland kvävda ukrainska tanken. Liksom i
Kiev, blev universitetet i Lemberg, grundat 1784, en härd för
den nationella rörelsen. Där samlade sig en mängd ukrainska
lärda. Men vetenskapen hade dock svårt att utveckla sig, ty
stora hinder restes däremot, särskilt av språkliga skäl. Det

36

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:00:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ukrainarna/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free