Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. TEATER OCH KONST - Den ukrainska konsten. Av Vladimir V. Zalozieckyj
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
DEN UKRAINSKA KONSTEN
av
d:r Vladimir V. Zalozieckyj (Wien).
»Åt alla håll tyckes allting vara utan gränser. Icke ens husen
förmå ge skydd mot denna omätlighet. Blott i rummens
skymmande vrår stå de gamla ikonorna (helgonbilder) likt Guds
milstolpar, och skenet från ett litet ljus banar sig väg genom
dunklet likt ett vilsegånget barn under stjärnhimlen. Dessa
ikonor äro den enda hållpunkten, det enda tillförlitliga tecknet
vid vägen, och intet hus kan bestå utan dem. Jämt och ständigt
behöver man nya: när någon stuga faller sönder av
ålderdomsskröplighet och maskstungenhet, när någon gifter sig eller timrar
sig en stuga ...»
Med dessa underbara ord skildrar Rainer Maria Rilke
ikonmåleriet och dyrkandet av helgonbilder i Ukraina. Även vi
måste rikta vår uppmärksamhet därpå, helst som deras betydelse
ännu i dag icke förlorat sig och vi ha till uppgift att allra först
söka den nyare ukrainska konstens ursprung. Den nutida
ukrainska konsten skulle vara en bok med sju insegel, om det icke vore
oss möjligt att länka den samman med det förflutna. Även av
ett annat skäl ligger det en viss vikt härpå. Vissa territoriella
särdrag av etnisk enhetlighet framträda klart först då, när man
överskådar en längre tidrymd. Begripligare och tydligare ligga
då för oss ett folks konstnärliga strävanden; gränserna och
skiljaktigheterna kunna uppdragas säkrare gentemot de främmande
inflytandena och strömningarna. Varje folkstams konstnärliga
112
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>