- Project Runeberg -  Ukrainarna /
116

(1921) [MARC] With: Marcus Ehrenpreis, Mychajlo Hrusjevskyj, Serhij Jefremov, Alfred Jensen, Konstantin Losskyj, Stepan Rudnytskyj - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. TEATER OCH KONST - Den ukrainska konsten. Av Vladimir V. Zalozieckyj

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vi. teater och konst

skij eller i det 17:c Peter Mohyla. Mazepa gjorde beställningar
hos talrika utländska konstnärer, exempelvis italienska målare,
tyska kopparstickare, holländska etsare. En hel rad kopister
spredo reproduktioner av berömda västerländska mästare,
kopior av Lionardo da Vinci, Rembrandt, Rubens m. fi. Det finns
knappt en kyrka i Ukraina, som icke är förknippad med Mazepas
namn.

Detta Ukrainas kulturella och samtidigt också politiska
uppsving började snart hotas av Rysslands stormaktsställning.
Mazepas tragiska slut torde väl vara en symbol ej blott av Ukrainas
politiska fall, utan även av dess andligt-kulturella nedgång.
Omvälvningen skedde dock icke utan motstånd. På det konstnärliga
området yttrade sig detta i en stilblandning av rysk akademisk
smak och det naturalistiska mätningssätt, som utmärker de
bibehållna minnesmärkena från föregående period, t. ex.
ikono-stasen i Kiev-Nydubytskij-klostret eller portalfreskerna i
Grotte-kyrkan. Dessa tala om en högst originell blomstringstid för den
ukrainska konsten under den mazepinska och efter-mazepinska
perioden.

Höjdpunkten av det storryska inflytandet nådde den ukrainska
konsten på hetmanen Razumovskijs tid vid slutet av det 18:e
århundradet. Den egendomliga ryska empirestilen utbredde sig
snabbt i Ukraina, den akademiska smaken utträngde den
nationella egenarten. Det uppstod en rad monumentala byggnader,
såsom hetmanens palats i Baturin och Koseletskatedralen i
Gluchov. Den rysk-palladianska och klassiska stilen överfördes
av arkitekterna Stasov och Rastrelli till Ukraina.

Snart inträdde dock en mäktig reaktion mot det främmande
inflytandet. Under påverkan av romantiska idéer framväxte
en opposition, vars främste förespråkare blev Taras Sjevtjenko,
och det är ingen slump, att han visade sig vara av den största
betydelse även för den ukrainska konsthistorien. Man måste
fasthålla tvenne väsentliga ting för att fatta hans fulla betydelse
på den bildande konstens område, nämligen oppositionen mot
den ryska akademiska riktningen och den nya värdesättningen av
de ukrainska fornlämningarna.

Sjevtjenko var elev av målarakademien i Petersburg, och
hans lärare var den berömde akademikern Brjulov. Av Sjevtjen-

116

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:00:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ukrainarna/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free