- Project Runeberg -  Ukrainarna /
119

(1921) [MARC] With: Marcus Ehrenpreis, Mychajlo Hrusjevskyj, Serhij Jefremov, Alfred Jensen, Konstantin Losskyj, Stepan Rudnytskyj - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. TEATER OCH KONST - Den ukrainska konsten. Av Vladimir V. Zalozieckyj

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vladimir zalozieckyj: den ukrainska konsten

och de där rådande stilriktningarna hemföras till varje särskild
del av det forna Ryssland, sålunda ock till Ukraina. Denna
generella stil, som håller jämna steg med den europeiska, döljer i
sig även de enskilda folkens temperament. Vi äro därför i stånd
att också här spåra vissa egenskaper, varigenom konsten i
Ukraina särskiljer sig från konsten i andra länder.

Fem stora tavelutställningar i Kiev, Poltava, Lemberg och
Krakau lämna oss en översikt av målarverksamheten och den
konstnärliga produktionen under de senaste tio åren. Vi vilja
omnämna några av de mest betydande konstnärerna, vilka,
huvudet högre än de andra, redan förvärvat sig rykte. De skulle
vara: M. Cholodnyj, Sudomora, Izakevytj, Novakivskyj från
Storukraina, och Trusj, Severin och Pstrak från Galizien.

Två av de uppräknade målarna förtjäna ett särskilt
omnämnande, Novakivskyj och Trusj. Vi vilja återvända till dem,
sedan vi lämnat ytterligare några uppgifter.

I Storukraina är det framför allt de stora moderna ryska
målarnas inflytande, som gör sig gällande. Efter
Petersburgakademiens omdanande har det storryska måleriet ernått en
hög utveckling. Målare sådana som Venetsianov, Bilibin, Rerich
ha infört impressionismen i Ryssland, och därifrån har det nya
målningssättet trängt även till Ukraina. Cholodnyjs, framför
allt Sudomoras dukar äro fulla av väckande impulser: såväl
koloriten som den säkra och flotta penselföringen röja den sanne
impressionisten. Som en bland den sistnämndes bästa dukar kan
framhållas: »Vägen till vallfartsorten.» Även neo-bysantinismen
hos en Vasnjekov och en Vrubel påverkar det ukrainska
målningssättet, framför allt gäller detta om Izakevytj’ religiösa
framställningar — helgonbilder i kyrkan Boris och Gleb i Kiev.
Vi se häri prov på ett återupplivande av det religiösa måleriet
genom ett återgående till det bysantinska ikonmåleriet, en
företeelse, som man skulle kunna jämföra med prerafaelismen i
Västeuropa.

En annan väg gå de galiziska målarna. De ansluta sig till
Krakauakademien, framför allt till kretsen omkring Wyspianski
och Falat. Här bör i främsta rummet nämnas Novakivskyj, som
hör till nyare tidens mer begåvade målare. Ehuru hans
frändskap till Krakauskolan, särskilt i färgen och valet av ämnen i

119

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:00:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ukrainarna/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free