- Project Runeberg -  Ukrainarna /
120

(1921) [MARC] With: Marcus Ehrenpreis, Mychajlo Hrusjevskyj, Serhij Jefremov, Alfred Jensen, Konstantin Losskyj, Stepan Rudnytskyj - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. TEATER OCH KONST - Den ukrainska konsten. Av Vladimir V. Zalozieckyj

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vi. teater och konst

hans ungdomsarbeten, tydligt röjer sig, verkar dock målaren
i sina senare kompositioner fullt självständig. Vi beundra
framför allt den varma och fylliga färgen, den kraftiga och säkra
penselföringen och därjämte den väl avvägda kompositionen och
målarens rika uppfinningsförmåga. Konstnären frigör sig från
Krakauskolans naturalism och blir symbolisk. Framställningarna
tala ett betydelsefyllt språk, de dölja inom sig ett djupt, allmänt
mänskligt innehåll, såsom »Återuppväckelsen» eller »Vid graven».
För sina kvinnogestalter väljer målaren med förkärlek
ukrainska nationaldräkter, t. ex. »Hanusia», »Moder med barn»,
»Madonna».

Två skäl förmådde honom härtill. I folkdräkterna ser hans
öga ett övermåttan rikt färgspel och en varm kolorit, men ännu
viktigare är det andra skälet. Folkdräkterna höja hela
framställningen från vardagslivet upp i en högre tillvaro, en förklarad värld,
byggd av en konstnärs fantasi. Novakivskyj tillhör framför
allt färgkonstnärerna. I hans färgkompositioner bor ett intensivt,
vibrerande liv; färgerna flyta än i brett och saftigt pålagda drag,
än blanda de sig med ljuseffekter till en mattare brungrå ton
eller ock förtäta de sig till en intensiv stegring och
verkningsfullhet. Särskilt märkliga äro hans religiösa framställningar — de
gudomliga gestalterna ha nedstigit bland människorna, och
madonnan är en enkel bondkvinna eller en mänskligt älskande
moder, som ömt trycker barnet mot sitt bröst. Utställningen av
denne målares dukar i Krakau väckte stort uppseende och
intresse.

Ett helt annat temperament talar till oss ur J. Trusj’ tavlor.
Trusj tillhör ej de framåtsträvande moderna andar, som bland
sig räkna t. ex. Novakivskyj. Hans kolorit är mildare, hans
färgpåläggning lugnare. Oöverträffad står Trusj som
landskapsmålare. Den vida steppen, de entoniga podoliska betesmarkerna,
Karpaternas buktande åsar, den vidsträckta Donauslätten —
sådana äro de motiv, som han med förkärlek väljer och med
vflka knappast någon annan konstnär gjort sig så förtrogen som
han. Trusj har på så sätt blivit en upptäckare av sitt eget lands
naturskönhet. Stämning i luft och färger, en fylligt tonande
harmoni av ljuseffekter förlänar hans landskap en prägel av mjukhet
och blid andakt. Vid sidan om Trusj förtjänar att nämnas

120

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:00:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ukrainarna/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free