- Project Runeberg -  Uppfinningarna / 6. Byggnadskonsten /
109

(1926)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen: Från jordhålor till skyskrapor - Renässansens och därmed besläktade byggnadsstilar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RENÄSSANSENS OCH DÄRMED BESLÄKTADE BYGGNADSSTILAR 109

XIV, med vilken konstälskande och konstbefrämjande furstes
namn stilen oftast benämnes. Det mest lysande byggnadsverket från
denna tid är slottet i Versailles, världsbekant genom sin arkitektur,
sina kolossala mått, den yppiga och praktfulla inre dekorationen samt
kanske mest genom den roll, det spelat i historien. Byggnadens
arkitekt var Jules Hansard, vilkens namn lever kvar i ordet
mansard-tak, och som även
var skapare av den
berömda
Invaliddomen i Paris.
Ludvig XIV:s stil
efterträddes av
rokokon eller
Ludvig XV:s
stil, som
härskade under förra
delen av 1700-talet.
Denna inskränker
sig huvudsakligen
till den inre
dekorationen. Barocken utmärkte sig
trots sin krokighet
och överflödande
prakt av symmetri
och reda i
dispositionen. Rokokon
däremot går
längre i sina
överdrifter. Formerna
bliva ännu mer
svängda och bisarra, utförandet förfinat och graciöst. Typiska
motiv äro blad och rankor, fåglar och musslor. Mot slutet av
1700-ta-let inträder emellertid en reaktion mot överdrifterna i de föregående
stilarna, och Ludvig XVI :s stil betecknar med sin större
regelbundenhet och måttlighet en återgång till antiken, en ny
renässans. Man sökte i denna förena det storslagna hos antiken med det
eleganta hos rokokon. Fasaderna fingo rakare linjer och en renare
utbildning, och även ornamentiken och den inre dekorationen
underkastades en välgörande förenkling. De antika tendenserna fingo
ökad näring genom franska revolutionen och den därpå följande Na-

Fig. 109. Interiör av slottet i Bruchsal, tysk rokoko.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:07:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppf/6/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free