Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen: Från jordhålor till skyskrapor - Den moderna arkitekturen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
förändring i den svenska byggnadskonsten. Den dittills förhärskande
putsarkitekturen med dess ofta överlastade och stundom tarvliga
former fick vika för en gedignare materialkultur. Den naturliga
stenen kom till allmännare användning för fasadbeklädnad. Som de
första mera betydande
exemplen på den nya
smaken nämnas
Skandinaviska
kreditaktiebolagets hus i Stockholm
och
universitetsbyggnaden i Uppsala. I. G.
Clason blev den
främste målsmannen för den
nya smaken. Av hans
många ypperliga
skapelser nämnas här
Hallwylska palatset i
spansk gotik och
nordiska muséet i nordisk
renässansstil, båda i Stockholm. Bland andra av vår tids främsta
byggnadsverk och byggnadskonstnärer nämnas riksdagshuset och
den med detta sammanbyggda riksbanken av Aron Johansson,
Stockholms posthus av F. Boberg, dramatiska teatern av F. Liljekvist,
Stadion av T. Grut, riksmuseum och vetenskapsakademiens
byggnader av A. Anderberg, konstakademiens hus och nya tekniska
högskolan av E.
Lallerstedt, Engelbrektskyrkan
av L. I. Wahlman,
Stockholms rådhus av K.
Westman, Stockholms enskilda
bank och Högalidskyrkan
av I. Tengbom samt
Östermalms läroverk och
Stockholms stadshus av R.
Östberg.
Fig. 120. Köpenhamns rådhus. |
Fig. 121. Hovrättsbyggnaden i Malmö. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>