- Project Runeberg -  Uppfinningarna / 7. Från runristning till rotationspress /
59

(1926)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första delen: Skrivtecknens uppkomst och utveckling genom tiderna - Kopparstick

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KOPPARSTICK

59

Kopparstick

Att gravera i koppar eller kanske rättare i brons är urgammalt.
Antagligen har man vid utgraveringen av smycken i avsikt att se
tydligt hur det graverade tog sig ut gjort flera avtryck av de
graverade ytorna. För att mångfaldiga en graverad bild, vilken kanske
framställts just i avsikt att reproduceras, lät man bestryka den
graverade ytan med färg och gjorde avtryck på pergament eller annat.
Här ligger kopparstickskonstens princip.

Redan på 1400-talet har man för detta reproduktionsändamål
framställt graveringar. Kopparstickets vagga torde med stor
sannolikhet ha stått i Tyskland, åtminstone i modernare mening. Det
äldsta kända kopparsticket, föreställande Kristi gissling, är daterat
år 1446 och har utförts i Tyskland. Ännu äldre — ehuru odaterade
— äro troligen en del spelkort, vilka utförts i kopparstick.

Kopparstickskonsten stod fordom i samband med
guldsmedsyrket. Detta kan man ju om man så vill taga till belägg för
sannolikheten, att kopparstickskonsten utvecklat sig från bearbetningen av
smycken. Under slutet av fjorton- och början av femtonhundratalet
kommo de flesta och mera bekanta kopparstickare ur
guldsmedernas led. Martin Schongauer är en av fjortonhundratalets mera
kända kopparstickmästare. Många mästare på området äro
emellertid okända emedan de inte signerat sina arbeten. Så är fallet med
en konstnär på området. Han benämnes därför vanligen
amsterdamkabinettets mästare, emedan hans flesta arbeten äro samlade i
kopparstickskabinettet i staden Amsterdam i Holland.

Tekniskt såväl som konstnärligt utvecklade sig det fina
kopparstickandet i Tyskland under slutet av fjortonhundratalet, och
tyskarna lågo före på området under senare hälften av fjortonhundratalet.
Nämnas kan från denna tid en Andrea Mantagena. Och i början av
femtonhundratalet kunde tyskarna bland sina kopparsticksmästare
räkna den mångfrestande konstnären Albrecht Dürer. Den
holländske mästaren Lucas van Leyden, som stod under inflytande av Dürer,
har också på detta område åstadkommit mästerverk. Men det var
först med Hugo Goltzius som Holland på femtonhundratalets slut
fick en glänsande ställning inom kopparstickets område.

Men även på andra håll arbetade man med lysande resultat inom
denna teknik. I Italien sysslade M. A. Raimondi med att delvis efter
av Dürer lärd teknik söka tolka Rafaels konst i kopparstickets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:07:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppf/7/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free