- Project Runeberg -  Uppfinningarna / 7. Från runristning till rotationspress /
170

(1926)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra delen: Papperets tillverkning och användning. Tryckkonsten fram till rotationspressen - Tryckningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170 ANDRA DELEN. TRYCKKONSTEN FRAM TILL ROTATIONSPRESSEN

par eller aluminium. Vidare finnas särskilda glansfärger,
mattfärger, färger för trefärgstryck och en massa andra.

Färgtryck gör ett tryckalster betydligt dyrare, särskilt komma
ökade kostnader på klichéframställningen och inte minst på
tryckningen. Vanligast förekommande är trefärgstrycket, grundat på
den principen, att alla färger kunna återges med tillhjälp av vad
man kallar grundfärgerna, det vill säga gult, blått och rött. Gult och
rött blir orange, gult och blått blir grönt, rött och blått blir violett.
Genom olika färgmängd och blandning kan man få brunt, grått,
olivgrönt och andra färger.

Efter originalet i färg framställas tre klichéer i autotypi, vardera
med sitt färgurdrag. Ett negativ fordras av vardera färgplåten. I
dessa komma vardera "grundfärgen" i samma förhållande som de
svarta partierna i fotot till en vanlig endast för svart tryck avsedd
kliché. På ena plåten framkomma originalets röda partier, på den
andra de gula och på den tredje de blå. Detta åstadkommes genom
att man vid fotograferingen låter ljusstrålarna passera genom
färgfilter, vilka kunna bestå av glas eller i glaskärl förvarade vätskor.
Färgfiltrets färg skall vara komplementfärg till den färg klichén skall
återge. Cinnoberrött användes såsom komplementfärg till den blå,
grönt till den röda och ultramarinblått till den blå färgplåten.
Emellertid har man senare uppfinningar ifråga om dessa plåtar, varvid
man behandlat den färgkänsliga delen med olika emulsioner, vilka
göra att filtrerna helt kunna undvikas. Vid det ovan relaterade
förfarandet är det emellertid en del saker som tillkomma, nämligen
behandlingen av plåten så att den skall bli känslig för cinnoberrött och
guldgrönt. Man använder härvid vissa färgstoffer. Skall man göra
plåten högkänslig för gulgrönt användes eosinfärg. Stickel och
po-lerstål få inte vila länge under framställningen av trefärgsklichéer.
Deras framställning ställer stora krav på kemigrafen.

När det tryckes med trefärgklichéer måste färger av det ovan
nämnda laserade slaget användas. De skola vara olösliga i vatten och
för övrigt av mycket hög kvalitet. En jämn färghållning är av
största betydelse. Allt som allt: den dyrbara klichéframställningen,
tryckfärgens höga kvalitet, tryckningens långsamhet och annat
medverka till att framställningen av färgtryck ställer sig betydligt
dyrare än vanligt svart klichétryck.

Man måste som av det sagda torde ha framgått trycka tre gånger.
Det är därvid litet olika med ordningsföljden för de olika
färgklichéerna. Antingen tryckes — vilket torde vara det vanligaste ■— först

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:07:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppf/7/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free