- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Andra bandet. Naturkrafterna och deras användning /
294

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Stereoskopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ses, som äro anbragta på en ogenomskinlig grund;
lådans väggar äro svartmålade för att endast låta
ljuset infalla från en sida. Bottnen är på de ställen,
der bilderna inläggas, genombruten, emedan många
bilder anbringas på glasskifvor och måste betraktas
mot ljuset. Dessutom har man apparater utan låda,
som kunna fällas ihop o. s. v.; vi gifva i fig. 274
en afbildning af en sådan beqväm inrättning af
stereoskopet. Brewster har äfven fördubblat linserna,
så att man ser hvarje bild genom två linser. Han
har härigenom visserligen åstadkommit starkare
förstoring med mindre omfång, men denna inrättning
har ej vunnit bifall.

I fransmännens händer blef stereoskopin nära
förbunden med fotografin, af hvars hjelp man
begagnade sig vid frambringande af de stereoskopiska
afbildningarna. Utan denna systerkonst skulle också
i sjelfva verket den wheatstoneska uppfinningen
måst inskränka sig till de enklaste geometriska
framställningar. Camera obscuran aftecknar deremot
med den yttersta noggranhet de mest komplicerade
föremål med de allra minsta, af olika ståndpunkter
betingade skiftningar, och den fotografiska plåten
fixerar bilden med dess oändligt fina förtoningar af
dagrar och skuggor allt efter den för ögonblicket
rådande belysningen. Ty vid framställningen af
stereoskopiska föremål äro ej blott konturerna,
utan äfven dagrarnas fördelning en högst väsentlig
omständighet. I synnerhet lära oss landskapsbilderna,
i hvilken grad dessa nästan försvinnande olikheter
bidraga till effekten af det hela.

Vi se marken uppstiga och småningom förlora sig i ett
aflägset fjerran, höga bergtoppar locka vår blick
djupt in i luftoceanen, eller sänker han sig ned
i vilda klyftor af nästan omätligt djup. Vi tycka
oss stå på en utskjutande klippa med en svindlande
afgrund under våra fötter, medan bredvid oss snor
och vrider sig en gammal dvergtall, hvars grenar vi
tycka oss kunna fatta med händerna. Nästan ännu mera
öfverraskande äro de vyer, som föra oss i det inre af
bygnader, i höga katedraler, i långa sträckor af rum,
uppfylda med allahanda möbler och konstsaker. Hvar
enda reffla, hvart enda blad på kolonnerna träder oss
här plastiskt till mötes, och snideriverket växer
ut ur panelen. Ett helt museum af skulpturarbeten
fängslar på alla afstånd blicken. Figurerna stå der
fullkomligt fria, det ser ut, som de närmade sig,
och likväl äro de ingenting annat än af en gemensam
pappersyta förenade bilder. Verklig synbar luft,
hvari solgranden skimra, omger dem på alla sidor. Här
se vi en antik marmorstaty, på hvilken förvittringen
lemnat märken, som vi känna oss frestade att undersöka
med fingrarna, der en bronsfigur, hvars fulla relief
och matta glans göra illusionen fullständig. Och med
samma naturtrohet, hvarmed liflösa föremål här kunna
framställas, låta äfven stereoskopiska afbildningar af
personer, porträtt o. s. v. taga sig. De fotografiska
preparatens känslighet har blifvit till den grad
stegrad, att vi i stereoskopet kunna se den lifligaste
marknadsscen fixerad i ett enda ögonblick, den
flygande fågeln, det i vågor gående hafvet o. s. v.

Så obetydliga än vid en noggrann undersökning de båda
bildernas perspektiviska olikheter synas, äro de dock,
i synnerhet på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:21:36 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfinn/2/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free