- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Andra bandet. Naturkrafterna och deras användning /
470

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Musikaliska intervaller och skalorna - Svängningsknutar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

man emellan hvar och en af de öfriga hela tonerna
kan inskjuta en dylik intervall. Fortskridandet
inom en oktav från halfva till halfva toner är den
kromatiska skalan. Här kunna vi dock ej inlåta oss
på detta område, som ligger på sidan om vår egentliga
väg. Blott det vilja vi tillägga, att vårt tonsystem i
sin nu varande inrättning med sin dur- och mollskala,
så matematiskt strängt det än låter framställa sig,
dock ej är det naturligen enda möjliga. En egendomlig
bildning och smakriktning ha skapat det, och om andra
i olika föreställningar
uppväxta folks musik ej vill falla oss i
smaken, ha vi dock derför ingen rätt att anse henne
som absolut oskön. Liksom vi småningom vant vår smak
vid vissa tonföljder, måste vi äfven gifva andra rätt
att föredraga förhållanden, som visserligen skilja
sig från våra, men äro lika naturliga.

Fig. 418. Svängningsknutarnas uppkomst på spända strängar.

Den musikaliska utvecklingens förut ofta oriktigt
och oklart uppfattade förhållanden ha på den senaste
tiden genom Helmholtz, i hans lära om
tonförnimmelserna, blifvit framstälda på ett sätt,
som förtjenar kallas klassiskt. Icke blott den
teoretiserande musiken har af detta epokgörande
arbete mycket att lära, äfven instrumentmakaren
och den utöfvande musikaliske konstnären finna der
anvisningar af yppersta slag.

Fig. 419. Svängningsknutarnas uppkomst på spända strängar.

Svängningsknutar. Stränginstrumentens s. k.
flageolettoner gifva oss anledning till
ytterligare intressanta iakttagelser. De äro, som bekant,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:21:36 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfinn/2/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free