- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Andra bandet. Naturkrafterna och deras användning /
480

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Musikinstrumentens uppfinning - De rytmiska instrumenten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tonverktyg var flöjten, till hvars uppfinning fågeln
Fenix’ smala näbb med sin rad af små runda hål skall
gifvit anledning; vid hvarje andedrag af fågeln
klingade nämligen några underbara toner ur hans näbb.

Detta allt må lemnas derhän; men ur fysiologisk
synpunkt är det af vigt att iakttaga det öfvervägande
sinne för den rent rytmiska verkningen, som hos
alla folk tyckes ha gifvit upphofvet till de första
musikaliska alstren, ty vi finna på odlingens lägsta
grader nästan uteslutande sådana instrument, hvilka
genom karakteristisk klang egna sig för taktens
utmärkande vid dansen.

Fig. 430. Det fornegyptiska kemkem (sistrum).

De rytmiska instrumenten. Från den simpla träklossen,
hvarpå fannegrerna slå med träpinnar, till trummorna
och kastanjetterna, hvilka ej heller den moderna
europeiska konsten försmår att använda, om det än
sker i inskränktare grad, ges det en mängd dylika
instrument, hvilkas utförligare beskrifning här dock
ej vore på sin plats. Som egentliga musikinstrument
stå de på det lägsta trappsteget, emedan de ej
kunna användas till tolkande af mera förfinade
känslor. Då emellertid i all musik det rytmiska
elementet jemte det melodiska och harmoniska har
sitt fulla berättigande, ja, utgör en oumbärlig
faktor i tonkonsten, skola äfven dess organ alltid
finna en viss användning.

Fig. 431. Tamtam i det kinesiska kejsarpalatset.

Tiden har ej synnerligt förbättrat dessa instruments
ursprungliga form, ja, vid jemförelsen mellan forn-
och nutidens tycker man sig i detta hänseende snarare
märka ett tillbakagående. Ett stort antal dylika instrument,
såsom de gamla egypternas kemkem eller isisskallran,
har för oss nu mera endast ett historiskt intresse,
och vi ha inga skäl att beklaga oss öfver deras försvinnande.
Numera är det egentligen blott de folk, hvilka
förmått behålla sina nationela egendomligheter
mest oblandade, som i sin musik riktigt använda
de krustiska instrumenten (slaginstrumenten). Den
spanska folkmusiken begagnar i sina dansar och sånger
kastanjetterna som karaktersinstrument. De äro

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:15:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/2/0492.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free