- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Andra bandet. Naturkrafterna och deras användning /
510

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Klangfärg - Fiolen och de fiolartade instrumenten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

noga genomgås samt hvarje led undersökas, om
han motsvarar sin bestämmelse eller behöfver
rättelse. Tangenternas lika tunga fall fordrar
den noggrannaste pröfning och justering, hvarvid
användes en på tangenterna stäld vigt; alla fjädrars
behöriga grad af styrka, stötarnas och de af dem
beroende hämmarnas riktiga höjd, den stadiga och
punktliga utlösningen, kort sagdt, allt, som hör
till mekanikens stumma spel, måste bringas i den
bästa ordning, hvarefter man skrider till sjelfva
tonförhållandenas beriktigande. Ty äfven här kan
mången ojemnhet behöfva jemnas; det händer, att
dofva, hårda, skarpa eller eljest felaktiga toner
förekomma, och orsaken, som ofta ej är så lätt
att upptäcka, kan, såsom vi nu inse, ha de mest
olikartade ursprung. Rättelser i belädringen och
enskilda strängars utbytande kunna möjligen afhjelpa
felaktigheten; lyckas ej detta, måste man söka orsaken
på annat håll. Konstruktions- eller materialfel i
bygnadens särskilda delar kunna verka skadligt; stall,
resonansbotten, stämstock, stift m. m. kunna hafva
dolda brister; undangömda tomma ställen, der limmet
ej fastnat, dolda springor m. m. måste uppsökas som
lömska fiender och göras oskadliga. Slutligen kunna
tonerna hvar för sig vara oklanderliga, men det oaktadt
ej ordna sig till en likformig totaleffekt. I sådant fall
måste synnerligast belädringen och dämningen å nyo
underkastas en grundlig pröfning.

Och sålunda uppstår genom handtverkets, konstens och
vetenskapens samverkan denna intressanta organism,
som utur naturens alla tre riken, möjligen ock från
alla verldsdelar, samlat sina beståndsdelar, som
under förutsättning af god och omsorgsfull behandling
kan vara en husets prydnad, ett troget sällskap, en
deltagande vän i glädje och smärta och med hvilken
vi derför undantagsvis så utförligt syselsatt oss.

Fig. 454. Arabisk fiol med 2 strängar.

Fig. 455. Arabisk fiol med 1 sträng.

Fiolen och de fiolartade instrumenten. Bland
stränginstrumenten är fiolen till sina akustiska och
musikaliska förhållanden det fullkomligaste, men
visserligen äfven det, hvars fysikaliska teori
erbjuder de flesta svårigheterna.

Märkvärdigt är, att tillverkningens höjdpunkt ej
tillhör vår tid, utan en länge sedan förfluten, och
att sedan 1600-1680 fiolbygnadskonsten ej hållit jemna
steg med de fysikaliska och musikaliska vetenskapernas
utveckling.

Fiolen består af en ihålig resonerande låda, öfver
hvilken flera strängar äro spända. Lådans form
och strängarnas art äro olika i de olika länder,
der vid endast någorlunda utvecklad kultur nästan
utan undantag fiolartade instrument påträffas. Men
öfver allt användes samma sätt att frambringa toner
genom strängarnas strykande med en stråke, bespänd
med tagel, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:21:36 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfinn/2/0522.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free