- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Andra bandet. Naturkrafterna och deras användning /
514

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fiolen och de fiolartade instrumenten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Den allt för rika alstringen kunde dock ej inverka
fördelaktigt på varans godhet, och sålunda se
vi omkring medlet af 17:e seklet det stora ryktet
öfvergå till en annan fiolfabrikant, Andrea Guarneri,
hvilken, och efter honom hans son Giuseppe, intill
början af 18:e århundradet utöfvade tillverkningen
af stråkinstrument i Cremoria. Af dem lärde Antonio
Stradivari
konsten, och dessa tre kunna anses
som de värdiga och jembördiga efterföljarna af
amatifamiljen i hennes blomstringsperiod. En lärjunge
af Nicolo Amati i Cremona och den likaledes berömde
Vimercati i Venezia, Jakob Stainer från Absam i
Tyrolen, öfverflyttade fiolbygnadskonsten till Tyskland.

Men med Stainer slutar denna konsts klassiska
tid. Sedan de nämda mästarna har förfärdigandet af
fioler visserligen i Italien så väl som annorstädes
alltid förblifvit en med mycken liflighet idkad
industrigren, och mycket goda, ja, till en del
förträffliga instrument ha äfven i en senare tid
förfärdigats, men epigonerna ha ingenstädes förmått
svinga sig upp till samma höga ståndpunkt af allmän
fulländning som deras föregångare. Man må icke
tro, att goda fioler förut betalats bättre än nu;
tvärt om betinga fulländade instrument nu för
tiden pris, som Amati och Guarneri ej på långt när
erhöllo. Det ser ut, som om proportionernas hemlighet,
valet af träslag, snittet på de särskilda delarna,
sammanfogningen, besträngningen, ja, till och med
lackeringen, hvilket allt dessa gamla fiolbyggare
tyckas ha funnit genom en särskild instinkt, skulle
ha gått förlorade, som om fulländningen hos de
sistnämdas instrument endast genom efterbildning
af deras förfaringssätt skulle kunna i någon mån
uppnås. Men den obeskrifliga skönheten i Amatis,
Guarneris och Stradivaris arbeten är visserligen
också till en del ett verk af tiden.

illustration placeholder
Fig. 459. Tyska musikanter från äldre tider

med fiol och bas. Efter J. Amman.


Fiolerna vinna med åldern i fullkomlighet, så att
de instrument, hvilka nu anses vara af en fulländad
skönhet, kanske ej kunde göra samma anspråk för hundra
år sedan eller ännu längre tillbaka, och att tvärt
om instrument, som nu, oaktadt sin oklanderliga
bygnad, i fråga om tonernas skönhet och fullhet
ej på långt när komma upp mot de gamla fiolerna,
kanske femtio år härefter blifva alldeles utmärkta
instrument. Men liksom vinet, synes äfven fiolen
ha en viss bestämd tid af högsta fullkomlighet,
efter hvilken han går

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:21:36 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfinn/2/0526.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free