- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Andra bandet. Naturkrafterna och deras användning /
538

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Spelverk, speldosor - Orgeln

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fördelade på valsen i åtta omgångar. Med de härigenom
berörda 186 tangenterna sammanhängde nu de olika
tonkällorna, hvilka i mångfaldiga sammansättningar
efterbildade de olika instrumentens klangfärg. 524
pipor, fördelade på 15 register, återgåfvo följande
instrument: flöjt, fugara (oktav), piccolo,
oboe, trumpet, horn, fagott och basun. Dessutom
funnos här en stor trumma med en stark trumpinne,
en liten militärtrumma, trianglar och turkiska
bäcken. Luftströmmen åstadkoms i tre särskilda
blåsbelgar. Noterna till ett musikstycke voro inslagna
på 3 valsar, så att af de 39 valsar, som tillhörde
verket, 13 stora musikstycken kunde utföras.

Positivet är blott en af dessa apparater,
hvilka ej i egentlig mening kunna räknas till de
musikaliska instrumenten, då deras behandling alls
icke förutsätter någon musikalisk bildning. De finna
derför förnämligast afsättning i sådana länder som
Ryssland, hos hvars på långa afstånd spridda, men
dock genom resor med kulturen bekanta befolkning åtrån
efter musikaliska njutningar är större än möjligheten
att förskaffa sig den utbildning, som fordras för
att kunna tillfredsställa detta behof.

Fig. 483. Väderorgel från 4:e århundradet; efter
en skulptur i Konstantinopel.

Orgeln, det mest storartade bland alla
musikinstrument, stöder sig, sådan han nu är, på
samtliga de erfarenheter, alla de andra musikinstrumenten
hvart för sig lemnat. Då han har till uppgift
att gifva musikaliska ideer det fullständigaste
och högsta uttryck och ensam åstadkomma, hvad
eljest alla de särskilda instrumenten med hvar
sina egendomligheter söka i förening uppnå, måste
man äfven vid hans byggande taga i beräkning
alla de särskilda effekter, hvarigenom dessa
olika musikaliska uttrycksmedel skilja sig från
hvarandra. Att uppnå dessa klangverkningar är
orgelbyggarens svåra uppgift, och då hjelpmedlen
dock endast äro inskränkta – ty med den i rörelse
satta luftström, som från blåsbelgarna genom
väderledningarna föres till piporna, skall man ej
blott efterhärma alla blåsinstrumentens, utan äfven
stränginstrumentens effekter – måste ett orgelverk,
sådant som det Walcker i Ludwigsburg bygt i Ulms
domkyrka, aftvinga oss den högsta beundran.

Namnet orgel härrör från organum, organon,
hvarmed latinska och grekiska språken ursprungligen
betecknade hvarje verktyg och instrument, sedermera
särskildt de musikaliska och slutligen en viss klass
af blåsinstrument. Man har derför velat tillägga
orgeln en mycket hög ålder och i den i många gamla
skrifter ofta omnämda vattenorgeln, hvilken redan de
gamla grekerna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:21:36 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfinn/2/0550.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free