- Project Runeberg -  Uppfinningarnas bok / Fjerde bandet. Råämnenas kemiska behandling /
366

(1873-1875) Author: Friedrich Georg Wieck, Otto Wilhelm Ålund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Italien under medeltiden och renässansen - Frankrikes och Hollands fajanser under 16:e-18:e århundradena

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hvilka lära blifvit förda till Sverige af Nicodemus
Tessin d. y. Ehuru en del deri befintliga artiklar äro
af framstående art, lära de dock ej förskrifva sig
från majolikans bästa tid. Den äldsta majolikapjes
som finnes i behåll förvaras i Hotel Cluny och är
tillverkad 1475 i Faenza.

Till Frankrike fördes antagligen konsten att tillverka
fajans från Italien. Vi ha redan berättat, huru år
1528 Girolamo della Robbia begaf sig till Frans I:s
hof och för denne furstes räkning utförde åtskilliga
arbeten. Redan före honom lär en annan italienare ha
inflyttat dit, för att der tillverka fajans.

Tillverkningen häraf blef efter hand af stor
omfattning och syselsatte år 1789 165 franska
fabriker. De mest kända och värderade varorna
förskrifva sig från Nevers, Rouen och Moustier.

I Nevers infördes fabrikationen af en hertig af
Gonzaga och tyckes ha tagit sin början i slutet af
1500-talet. Hon inrättades efter italienskt mönster
och sköttes under en lång tid af italienska mästare
och konstnärer. Hennes bästa arbeten förskrifva sig
från första hälften af 1500-talet. Utom de italienska
fajanserna tjenade de emaljerade arbetena från Limoges
och det redan då bekanta ostindiska porslinet till
mönster för tillverkningen. Till Nevers’ bästa arbeten
räknas den fajans, som kallas »bleu de Perse». Hon
är sirad med en djupblå bottenfärg, på hvilken äro
målade eller genom stänkning anbragta hvita eller
ljusgula blommor eller fläckar, hvilka mot den mörka
grunden göra en god effekt. Efterbildningarna af den
italienska fajansen äro vanligen målade med gula färger
på blå botten, då originalen oftast äro färglagda på
motsatt sätt, eller med blå färg på gul botten.

I Rouen uppnådde den franska fajanstillverkningen sin
största utveckling, och hennes alster öfverflyglade
slutligen dem från Nevers. I motsats till fabrikaten
från denna senare plats, efterbildade Rouenfajanserna
i form och målning ej de italienska fabrikerna, utan
företedde egendomliga, sjelfständiga stilarter.

Den mest framstående af dessa, den s. k. »style
rayonnant» (fig. 183), har på de senaste åren åter
blifvit modern och upptagits som mönster för nyare
franska fajanser. Mönstren af denna stil äro vanligen
utförda i blå färg med vissa delar af utsiringen
lagda med brunt, gult och rödt. Då alla dessa färger
samtidigt användas, kallas hon »decor regulier à
quatre couleurs». Tillverkningarna från Rouens bästa
tid skattas mycket högt, oaktadt de ej äro särdeles
sällsynta.

Af särskildt intresse för den svenska keramiken är
fajansen från Strassburg, som tjenade till förebilder
för en del varor af samma art, som mot slutet af
1700-talet tillverkades i Sverige. En son till
den fabrikant som införde fajanstillverkningen i
Strassburg, Hannong, bidrog äfven till införande af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/uppfinn/4/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free