Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Juvelerarkonstens teknik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
274
GULDSMEDS- OCH JUVELERARKONSTEN.
Guldets och Silfrets bearbetning i massivt tillstånd
är den enklaste af alla, då hon blott betjenar sig
af de vanliga hjelpmedlen, såsom gjutning, böjning,
sträckning, hamring, filning, lödning, ciselering
o. s. v. och vår konstnär ej behandlar sitt ämne
annorlunda, än vid större arbeten bronsgjutaren och
vid mindre bleckslagaren och gördelmakaren bearbeta
hvar sina ämnen, endast för det högre värdets skull
med mera omsorg och skicklighet. I konstutvecklingens
första tider tillverkades guld- och silfversaker
nästan uteslutande på detta sätt, i synnerhet genom
gjutning och bearbetning af massiva
stänger och plattor. Ja, hos många folk är det redan
omtalade filigransarbetet, som endast beror på handens
skicklighet, det mest använda. Det förarbetar guldet
och Silfret i form af trådar och små korn (filo,
tråd, gråna, korn, deraf namnet). Utom i Italien, der
hon ännu begagnar sig af gamla etruskiska mönster,
blomstrar filigraneriets konst företrädesvis i
Ryssland, Turkiet, Egypten, Ostindien, der de för
öfrigt temligen okunniga arbetarna deruti åstadkomma
de mest förvånande saker. I Italien är i synnerhet
Genova berömdt för sina filigransarbeten.
Långt flera tekniska hjelpmedel än bearbetningen af
det massiva guldet fordrar tillverkningen af ihåliga
prydnadssaker, hvilken förarbetar
Fig. 305. Porträttram i stile Louis XVI af
Christofle i Paris, de ädla metallerna i
form af
tunna plattor och ger dem den
yttre formen genom pressning i matriser, genom
stansning, drifning eller på fri hand genom
bearbetning med hammaren öfver domen. Detta slags
bearbetning användes i synnerhet för sådana föremål,
hvilka, såsom vaser och dylikt, ej kunna åstadkommas
genom gjutning.
Vid sådana arbeten, som skola göra intryck genom
rikedom och formfulländning, skall dock konstnären
naturligtvis i de flesta fall ej nöja sig med dessa
förfaringssätt för att förverkliga sina idéer. Fast
mer skola flera olika metaller, guld och silfver, ja,
äfven stål och brons förenas med hvarandra för att
genom färgernas omvexling frambringa en angenäm ver-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>