Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Italien
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
konstnärer, ett stort antal de täckaste genrefigurer,
hvilka man måhända ej kan gifva namnet konstverk af
högsta rang, men som genom sin behagliga naturlighet
och det mästerliga utförandet måste fängsla hvarje
förbigåendes blickar. Här råder också ständigt en
stark trängsel, och ingen del af palatset uppsökes
måhända så ofta på nytt af samma publik som den,
der detta älskvärda marmorsällskäp fått sin plats.
I otaliga fotografier ha dessa statyetter blifvit
spridda, och många af våra läsare, som ej varit
i Wien, känna dock säkert af dessa afbildningar
den läsande flickan eller det lilla tjurhufvudet,
som halfgråtande måste säga sitt »ora, ora pro
nobis!», alla de qvinliga åskådarnas förtjusning. De
sidgallerier, som härifrån utbreda sig till höger
och venster, tillhöra likaledes ännu Italien, som
derigenom kommit i besittning af förmånen att kunna
anordna hela sin utställning i ett sammanhang.
Genomvandrande det södra galleriet, ha vi tillfälle
att taga kännedom om det italienska bergsbruket och
hyttväsendet. Regeringen har här utstält en samling
af alla marmorarter, och ej blott sådana, som nu för
tiden brytas, utan äfven af dem, som de gamla romarna
använde till sina bygnadsverk. Bronser och gjutgods
af jern, musikinstrument, modvaror, fotografier fylla
luckorna, som eljest skulle skilja de mera framstående
utställningsartiklarna från hvarandra.
Som en sådan måste vi nämna de redan från
parisutställningen berömda anatomiska preparaten
af professor Brunetti, genomskärningar af muskler
och organ, som blotta de finaste kärl- och
nervförgreningar och låta förvara sig huru länge
som helst. För den praktiska medicinen äro hans
konserveringsmetoder onekligen af högt värde, om också
deras alster ej just äro egnade att på besökande, som
ej äro fackmän, göra ett angenämt intryck. Vi vanliga
menniskobarn kunna ej vid en dissektion fästa tanken
på någonting gladt och intressant, och det mosaikbord,
som Marini låtit sammansätta af petrificerade och
derefter polerade preparat, förlorar för oss allt
lockande, sedan vi hört historien om dess tillkomst.
Marini är en medtäflare till Brunetti; han
konserverar lik och delar af sådana på olika
sätt. Den metod, hvartill det egendomliga bordet
skall utgöra en illustration, är den så kallade
försteningen, hvarigenom preparaten få utseende af
bildhuggeriarbeten, som äro försedda med en misslyckad
köttfärg. Marini kan dessutom äfven genom uttorkning
försätta lik i det tillstånd, att de hålla sig
i många år och likväl bibehålla förmågan att när
som helst åter uppfriskas och återtaga mjukheten,
spänstigheten och färgen hos en alldeles nyss död
kropp. För att åskådliggöra verkningarna af denna
metod, äro här utstälda flera preparat, bland andra
en hand af en 1869 afliden person, hvars öfre
hälft är torr och skrynklig, medan den nedre är
förvånande väl bibehållen. Om sättet, hvarpå denna
märkvärdiga konservering sker, kunna vi ej närmare
upplysa. Uppfinnaren påstår sig äfven kunna på samma
sätt konservera födoämnen ur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>