- Project Runeberg -  Upplands fornminnesförenings tidskrift / XXIV /
78

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6 Sven Lönborg,

samt yttrar (s. 60) att »hvad nordkusten beträffar, åstadkommo
engelsmännens och holländarnes färder åt dessa trakter en bättre
kunskap, som äfven tar sig uttryck på de hartografiska
framställningarna». Nu är det bekant, att det är på Wagenaers
sjökort, som dessa förbättringar först framträda. Hvar och en, som
känner hithörande saker, förstår därför säkerligen, att jag med detta
uttryck just förnämligast syftar på Wagenaers sjökort. Det blir
eljest svårt att förstå, hvilka kartografiska framställningar jag eljest
här skulle åsyfta. Kjellberg drager emellertid af uttrycket clen
slutsatsen, att det ifrågavarande arbetet är mig obekant.

För öfrigt synes mig hela frågan om hvad jag känt till eller
icke känt till angående saker, som ej hafva med min ifrågavarande
uppsats att göra, vara af obetydligt intresse för vetenskapen.

En anmärkning af mera saklig art förekommer emellertid hos
författaren å sid. 421, not 3, där han säger, att jag »endast
åter-gifver Faggots felaktiga uppgifter om Blaeu och Burei kartor i
dennes atlas». Då det’ emellertid ej af Kjellbergs framställning
med full tydlighet framgår, i hvilka afseenden Faggots uppgifter
skulle vara felaktiga, och då denna sak är beroende af huruvida
Kjellbergs egen framställning af sammanhanget mellan
Bureikar-torna och de hos Janssonius och Blaeu tryckta kartorna öfver olika
delar af Sverge är riktig eller ej,, måste jag först undersöka denna

senare fråga, och öfvergår därför nu genast till sakens reella sida.

*



Kjellbergs skildring åtföljes af reproduktionen af en på
1600-talet i Holland utgifven karta öfver Uppland. Om detta kartblad
säger han (s. 420), att det är »uppgjordt af Andreas Bureus. Det
är tillika den äldsta karta öfver Uppland vi äga, hvartill kommer,
att det är det äldsta bekanta kartblad öfver någon svensk provins».

Hvad först beträffar den sista uppgiften, torde den vara något
vilseledande. Kjellberg omtalar ju själf Burei karta öfver
Lappland1, som utkom mer än ett fjärdedels sekel före det år (1638)
från hvilket han anser den ifrågavarande kartan härröra. Det är
visserligen, sant, att denna karta ej omfattar blott Lappland utan
också kringliggande trakter, men detta gäller också kartan öfver
Uppland, hvilken också omfattar nästan hela Södermanland, stora
delar af Närke och Västmanland samt delar af Dalarne, Gästrikland

1 Reproducerad i originalets storlek i Ymer 1901,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:33:11 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfornmi/24/0006.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free