- Project Runeberg -  Upplands fornminnesförenings tidskrift / XXIV /
88

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88

Sven Lönborg,

Under förra hälften af 1690-talet var Petter Gedda sysselsatt
med att utarbeta kartor öfver de svenska kusterna, för hvilket
ändamål han jämväl fått rättighet att använda sig af de i
landt-mäterikontoret befintliga kartorna, som angingo sjökusterna, och
måste sålunda också hafva haft tillfälle att begagna sig af
Gripenhjelms flere år förut upprättade karta öfver Uppland1. På
grundvalen af dessa kartor och egna noggranna undersökningar
upprättade han sina »passkartor» öfver Östersjön och Skagerak, som
år 1695 utkommo af trycket i Holland, där de blifvit graverade.

Man behöfver ej någon lång undersökning för att få visshet
om, att det just är Geddas förut utgifna atlas, som åstadkommit
de omtalade förbättringarne på Dé Wits karta öfver Svealand.
Alla de af Kjellberg riktigt omtalade betydliga förbättringarne
utefter ’kusten återfinnas på Geddas kartor, liksom också alla de
namn på de Wits karta, som Kjellberg (s. 423 f.) omnämner och
som ej förefinnas på äldre tryckta kartor. Det kunde vid första
påseendet synas, som om det härifrån funnes ett enda undantag.
Kjellberg nämner nämligen bland de nya namnen på de Wits
karta också Forradsndden. Om man ser efter på Geddas atlas,
finner man, att detta namn icke här förekommer. Men felet ligger i
9 ett förbiseende hos Kjellberg. - Forradsudden är nämligen icke
något nytt namn. Det förekommer redan på Bureikartan af 1626
och på följande kartor, jämväl på den af Kjellberg reproducerade
kartan, men har ändock egendomligt nog undgått hans
uppmärksamhet2. Med namnet i fråga afsågs det väster om Löfstadviken
liggande Förrådsberget, som emellertid af Bureus placerats öster
om denna vik. Hos Gedda förekommer’ det som nämdt icke, men
har hos de Wit upptagits efter de äldre kartorna.

Genom jämförelse med Geddas atlas kunde Kjellberg hafva
fått klarhet i betydelsen af några besynnerliga namn på de Wits
karta som han nu lämnat oförklarade. Här står t. ex. Leden, som
Kjellberg (s. 423) anför såsom namn på en holme vid kusten.
Någon holme med detta namn finnes emellertid icke. Men på en af
kartorna i Geddas atlas står det ifrågavarande ordet vid en prickad

1 Denna grundar sig för öfrigt till stor del på Geddas eget arbete. Han
hade nämligen några år förut varit landtmätare i Uppland och därvid bl. a.
upprättat den karta öfver Uppsala län, söm Kjellberg också s. 425 omnämner.

2 I sin uppräkning af de på Bureikartan förekommande namnen inom
Uppland har Kjellberg förbigått icke mindre än 6 stycken, Erentuna,
Forrads-udden, Löfstad, Savus fl., Simpenes och Uppsala (se s. 416, 17).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:33:11 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfornmi/24/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free