- Project Runeberg -  Upplands fornminnesförenings tidskrift / XXXIII /
100

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

98

Carl R. af Ugglas,

att tillägga till vad jag tidigare yttrat om dem. Jag nämner
blott, att den lätta tvekan rörande möjligheten att spåra
Etien-nes egen hand i den sittande statyn nu
försvunnit. Ett ytterligare studium därav
har övertygat mig personligen om, att vi
här hava att göra med ett fullt autentiskt
verk av mästaren själv, honom odlingen
annan. En. lärjunge, svensk eller fransk,
kan ej tilltros den artistiska förmåga, som
detta fulländade arbete vittnar om. Även
den försiktighet, varmed jag förr yttrat
mig om Mikaelsbilden, är jag nu benägen
att övergiva och uttala mig mer positivt
till Étiennes förmån. Statyn framstår för
mig med visshet som ett av honom själv
påbörjat arbete, dock — av skäl som jag
i min äldre uppsats utvecklat — lämnat
att fullbordas av en underordnad,
tämligen oskicklig medhjälpareLikheterna i
ansiktsbehandlingen mellan denna bild och
den nyssnämnda madonnan äro för slående
för att ej tvinga till denna förklaring. Till
sist må i förbigående, kraftigare än
hittills skett, framhållas den för Frankrikes
egen konsthistoria betydelsefulla plats
Eti-enne intar. I själva verket tillhör han
den mogna höggotikens älsta pioniärer.
Den stilfas, lian närmast ansluter sig till
och som bildar själva övergången till den
nya epoken, i Frankrike bäst
exemplifierad av relieferna å utsidan av Notre Dames
kor i Paris och katedralens i Meaux
sydportal, är i sitt eget hemland ej tidigare
belagd än här, utan snarare tvärtom. Stilen
blir bestämmande för den närmast följande
utvecklingen liksom den konsekvent ut-

i)

Fig.- 1. Helige Erik.

Roslags-Bro kyrka.

1 En parallell till detta givetvis rätt egendomliga förfaringssätt är
jag böjd att spåra hos en annan svensk-fransk staty, madonnan från
Eds-hult (St. Hist. Mus.; se mitt arbete Gotlands medeltida träskulptur t. o. m.
höggotikens inbrott, Sthm 1915, s. 419, not B),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:33:15 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfornmi/33/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free