- Project Runeberg -  Upplands fornminnesförenings tidskrift / XXXIII /
102

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

100

Carl R. af Ugglas,

Utställningen i Uppsala har nu framdragit ett verk, som
katalogen (n:r 141) ställer också det i samband med lians krets1.
Det är en jättestaty av ek (h. 2,34 m.) föreställande helge Erik
konung, här avbildad (fig. 1). Den stammar från Roslags-Bro.
Ett ädelt och vackert stycke skulptur, litet långt och smalt
bara, allt för pressat av formen av den trästam, snidaren haft
att bearbeta. Huvudet (fig. 2), krönt, är en ynglings,
aristokratiskt alltigenom." Den skägglösa hakan är kraftig och bestämd,
de stora ögonen blicka allvarligt och tankfullt. De avslagna
händerna hava väl burit attributen, ciboriet och svärdet.
Polykro-min är nu tyvärr rätt förstörd; av vad som återstår ser man
dock, att underdräkten varit grön med gyllne bård och
ärmarnes insidor förgyllda med ett blått (?) fläckmönster, tunikan,
som bäres däröver, klart röd, likaledes med guldbård, och
manteln, som insvéper överkroppen, förgylld. Den helige trampar
under sina fötter en liten rödklädd sammanknipen figur, den
övervunna hedendomens symbol— så som vanligen hel. Olov
trollet Skalle2 — en rörlig och ypperligt modellerad liten
gestalt (märk särskilt de nakna fötterna!).

1 »Franskt påverkad skola i samband med domkyrkoskulpturen i
Uppsala. Omkr. 1300».

2 Att Erik på detta sätt någon gång övertar Olovs karaktäristiska
attribut, är känt genom ett antal analoga exempel (se mitt anf. arb. s. 295,
not 1 samt den ikonografiska orienteringen i utställningens katalog s. 820).
Den av Cornell, Spridda studier från [Härnösands-Jutställningens avdelning
för medeltida träskulptur (Utställningen av äldre kyrklig konst i Härnösand
1912. Studier, Sthm 1914, s. 65 f.) framkastade hypotesen, om att dessa
hukade bilder under helgonens fötter kommit att upptagas i den nordiska
ikonografin genom påverkan från de stora västerländska katedralstatyernas
antropomorfa konsoler, är det av intresse att just i detta sammanhang påminna
om. Uppenbart är att vår staty verkligen återger det svenska helgonet,
ej det norska — dess skägglöshet är härvidlag signifikativ. Att Eriks
kult ej erhållit större omfattning förrän under loppet av 1400-talet, är
visserligen säkert nog. men ärkestiftet intog givetvis en särställning. Av
värde är att med denna staty erhålla ett tillskott till de ytterst få säkra
Eriksbilder man känner före senmedeltiden — annars har. jag mig blott
bekant ett försvinnande ringa antal exempel (varom se mitt anf. arb., s.
582, tillägg till s. 295, not 1. vartill kommer en av Rydbeck, Medeltidens
målningskonst, i Svensk konsthistoria, Sthm 1918, s. 165 omnämnd bild
bland de romanska Hjälmserydsmålningarna).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:33:15 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfornmi/33/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free