- Project Runeberg -  Upplands fornminnesförenings tidskrift / XXXIII /
103

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nyupptäckta arbeten av Étienne de Bonneuil.

101

Jag har för min del tvekat en smula, huruvida det skulle
vara möjligt att underskriva den gjorda attribueringen. Statyn
är helt visst fransk till hela sin karaktär, men det franska är
ju, vad de allmänna stildragen beträffar, så sent som omkring
år 1300 ett commune bonum för mycken skulptur och
behöver ej nödvändigtvis föras tillbaka till en så direkt
utgångspunkt, som här blivit förmenat. En närmare granskning har
emellertid kommit mig att reservationslöst antaga
attribueringen i fråga, ja gå ett steg än längre, nämligen att betrakta
bilden som efter all sannolikhet ännu ett av Etiennes
egen-händiga verk. Hvad som föranlett min tvekan, är det intryck
av tillsnördhet, ofrihet, vilket bilden, som nyss antyddes,
oför-nekligen gör, skild från den tvångslöshet och behagfullt
välbalanserade harmoni, som är utmärkande för mästar ens sittande
madonna. Men materialets, ekstammens, begränsade volym.kan
vara förklaring nog. Vidare saknas här den detaljerade
fin-plissering av nedhängande dräktflikar, som speciellt omhuldas
inom den stilriktning Étienne tillhör1. Dock, som . helgonet
är klätt, insvept i en mantel, vars fall föga ger tillfälle till
att excellera i dylika smådrag — dess nedhängande flikar samla
sig, framifrån nästan osynliga, vid kroppens sidor — är det ej
skäl att för mycket fästa sig därvid; man söker dem ju också
förgäves hos ett otvivelaktigt verk som Stefansstatyn å
domkyrkoportalens trymå. Franskt, äktfranskt, verkar allt det
övriga. Man skulle kunna draga fram många exempel till
jämförelse; jag nöjer mig med ett enda, lämpligt att anföra på
grund av överensstämmelsen i materialet, ett av de få
bevarade proven på fransk medeltidsskulptur av trä — en manlig
figur i Louvre, förmodligen ur en grupp framställande de
heliga tre konungarne (fig. 3). Statyn är visserligen ej
oväsentligt äldre än vår Erik — måvara att jag anser den av
Michel2 givna dateringen väl tidig — och har ej så litet mer av

1 Se min anf. uppsats i denna tidskr., Bd 6, sid. 301 (jfr dock mitt
anf. arb. s. 54L not 1).

2 Formation et développement de la sculpture gothique I: La
sculp-ture en France (i Histoire de l’art 2: 1, Par. 1906. s. 172): — taillée
entre Amiens et Paris par un imagier de la premiére moltié du XIIIe siécle»,
vilket något svävande uttryck väl avser att inordna statyn mellan de av
dessa båda ortnamn karaktäriserade stilriktningarne. .alltså hänföra den
redan till c:a 1220 (Vitry-Brieres ovan anf. arb., pl. LII: 8).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:33:15 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfornmi/33/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free