- Project Runeberg -  Upplands fornminnesförenings tidskrift / IV /
52

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

52

dylika målningar. Enligt en anteckning i kyrkans arkiv skall
en sådan alfreskomålning äfven hafva funnits i kyrkans vestra
hvalf, när hvalfvet 1818 afskrapades och rappades ånyo. t
Målningarna i vapenhuset, som sannolikt förskrifva sig från slutet af
1400-talet, blefvo sommaren 1872 under artisten herr J. Z.
Black-stadii tillsyn och efter inhemtadt råd af amanuensen d:r H.
Hilde-brand med möjligaste försigtighet och. pietet återstälda. Härvid
rönte man, isynnerhet vid inskrifterna, mycken hjelp genom att
rådfråga de af Weigel i Leipzig utgifne fotografibilderne af den
gamla Medeltids-inkunabeln: Ars Moriendi1), hvilken af d:r H;
Hildebrand 2) påpekats som sannolikt liggande till grund för
Solnamålningarna. Anmärkas bör dock, att Solna-målaren, som
tydligen haft en mycket fattigare inbildningskraft och äfven varit en
vida sämre tecknare, endast användt en mindre del af bilderna i
den Weigelskà inkunabeln, och dessa mycket stelare och
mindre-liffulla än urbilderna, hvilka ock möjligen blott funnits till för
målaren i minnet eller som hörsaga. Sammanhanget mellan båda
är dock alldeles omisskänneligt. Antalet af de Weigelskà taflorna
är 11, och lika många synas afbildningarna i Solna varit, ehuru
nu några af dem äro utplånade.

På alla taflorna synas en sjuk eller döende ligga på en enkel
säng, försedd med kudde och täcke. Den tanke, som genomgår
det hela, är att framställa den döendes sista frestelser och strider,
växlande mellan fruktan och hopp, hvårföre hans läger är
om-gifvet än af änglar, än af djeflar, af hvilka endera å hvarannan
tafla synas hafva öfverhanden.

På första taflan (innerst å östra väggen), som till stor del är
utplånad, synes en behornad djefvul, som med ena handen
uppräcker en skrift med 2:ne vidhängande sigill, antagligen den
döendes syndaregister. På omskrifterna; som omgifva djefvulen, läses:

Periturus es (du skall gå förlorad).

Avare vixisti (du har lefvat girigt).

Occidisti (du har begått dråp). • "

Ecce peccata tua (se der dina synder).

Vid den döendes fötter synes en ängel, som vänder sig
nedslagen bort. x

Den andra taflan (Pl. 1. Fig. 1) framställer Petrus med
nyckeln och en tröstande ängel, som står vid den sjukes bädd. Vid

*) Konsten att dö.

2) H. Hildebraiid: Bidrag till Svenska Medeltidens Konsthistoria.
Stockholm 1869.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 18:33:01 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/uppfornmi/4/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free