- Project Runeberg -  Mälarens minnen. D. 1, Upsala minne : staden, segelleden och nejderna /
149

(1844) [MARC] Author: C. J. Bergman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. UPSALA DOMKYRKA

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Kyrkan och den andliga näring, hon bestod sina
bekännare. Ett bittert invektiv emot den tidens
Klerecie. Dernäst: Christi födelse.
Hufvudfigurer äro, utom Maria, Josef med Christusbarnet,
Petrus med nyckeln, Paulus med svärdet, Englar
med rökelsekar, o. s. v. Och på pelaren dernäst,
den tredje från gångens början, en bardalek. —
Inåt Högchoret se vi afbildningar af de djur, som
i medeltidens fabelkretsar och fromma symbolik
spela en så stor rôl, t. ex. Fågeln Phœnix på
bålet
, en vanlig symbol af Uppståndelsen, och
Pelikanen, som öppnar bröstet för sina ungar,
hvarmed Återlösningen plägar tecknas; Lejonet
med krona, uppvaktad af en Grip, och
Lejoninnan af en Apa; m. m. De bland dessa bas-reliefs
ofta förekommande rosetter, cirklar, m. m. voro
kanske stenhuggarnes signaturer. Dessa
stenhuggare [1] utgjorde, såsom bekant är, under
medeltiden strängt slutna samfund eller gillen, voro
fördelade i vissa grader, under en gemensam
Stormästare, och hade sins emellan många mysterier,
både vetenskapliga och religiösa. Från dessa
Byggningsgillen kunna troligen de nyss beskrifna
bas-relieferna härledas. De nämnda satiriska och
parodiska figurerna kunna måhända betraktas såsom
borgarens, kommunens och den fria konstens redan
då groende protester emot Kyrka och Chevalerie.
Presterna voro herrar öfver altarena och
talarestolen, men murarne — de tillhörde konstnären,
hvilken förbehöll sig privilegiet, att åtminstone i
stenen få uttrycka sin tanka.


[1] De kallades i England Frimurare, för de fri- och
rättigheter, som de der åtnjöto.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:54:40 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/upsalamin/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free