- Project Runeberg -  Urban Hjärne och häxprocesserna i Stockholm 1676 /
24

(1909) [MARC] Author: Bror Gadelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Urban Hjärne och häxprocesserna i Stockholm 1676

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

möjligen i sammanhang med denna, väl ock med andra
erfarenheter och en mytisk omtolkning af dessa, förekommer sedan
urminnes tid och hos flertalet europeiska folk sagan om en
»nattlig flykt». Valkyriorna redo genom luften, så äfven
den romerska Diana, den judiska Herodias och den
germanska fru Holda, och när kristendomen degraderade dessa
gudinnor och andeväsen till demoner, blefvo de »ljusskygga»
och sökte med sina tillbedjare natt och enslighet.[1] Redan i
ett äldre kyrkligt dokument, den s. k. Kanon Episcopi, som
sannolikt tillkom på 800-talet, omnämnas »gudlösa kvinnor,
hvilka förförda af djäfvulen tro och bekänna, att de
tillsamman med den hedniska gudinnan Diana eller Herodias och
en otalig mängd andra kvinnor rida genom luften på vissa
djur, i stillhet och hemligen fara åstad öfver många länder,
därvid de lyssna till Dianas befallningar och på bestämda
nätter ställa sig till hennes tjänst». På hvilka olika vägar
häxfantasierna tillkommit är dock icke här platsen att
närmare angifva, det må vara tillräckligt att betona, att de sedan
urminnes tid förefunnits, och att deras utveckling går parallellt
med den kristna dogmbildningen. Vi vilja blott beakta
effekten af den färdigbildade demontron. Afpassad efter folkets
fantasi, efter som den framvuxit ur denna, var den liksom
hvarje på känslolifvet starkt återverkande kombination af idéer
en mäktig psykoplastisk faktor, d. v. s. ägnad att utveckla
symtom af hysteri i form af visioner eller besatthet. Den med
folkmedvetandet införlifvade tron uppfriskades därför oupphörligt
af den personliga erfarenheten om dess verklighet. Hysteriska
möjligheter utnyttjas som bekant på ett alldeles särskildt sätt
af religionen och ej minst, där denna är så starkt
uppblandad med skräck och ångest som kristendomen varit
och ännu på Carl XI:s tid var. Ingen, äfven den mest
upplyste, förmådde lyfta hufvudet ur den allmänna
uppfattningen, som höll tiden fången i en instängd och kvaf
skymningsluft. Hvad den påfviska vidskepelsen grundlagt
fortsattes af Luther. Med sitt utomordentliga inflytande
öfver massorna bidrog äfven han att inrista djäfvulens drag i


[1] Grimm: Deutsche Mythologie. B. 2. p. 1007–1008.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:26:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urbanhax/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free