- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1885 /
468

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

invärtes bullrande sjelfironien låter urskilja sig bakom deras olika
skap-lynnen, liksom säckpipans eller nyckelharpans brummande och surrande
bas alltid höres ljuda under de olika melodierna.

Detta är icke så särdeles mycket, men det är dock
metod deri. Ty när man skrifver karakteristiker eller
porträtt, hvad man nu må vilja kallå det för, så är det väl
meningen, att man på något sätt skall söka beskrifva
personen i fråga så, att äfven den, som ej sett honom spela, skall
kunna göra sig ett begrepp om den. Detta är visserligen
ingen lätt uppgift. Men så har heller icke hr H. gjort några
särdeles märkbara ansträngningar för att åstadkomma detta
resultat. Och det recept, han följer, är också i de flesta
fall mindre verksamt än enkelt.

Låt oss böija med Lars Hjortsberg. Inledningen till
hans karakteristik lyder som foljer:

Vårt land har haft många framstående, många goda skådespelare,
men det har hittills endast haft en verklig stor, och dot var Lars
Hjortsberg. Det fans ingen dramatisk konstart, med undantag af den
egentliga tragedien, inom hvilken han icke firade de mest lysande och de
mest berättigade triumfer, och samtida skildrare framställa honom såsom
oefterhärmligt varm, oemotståndligt hänförande, vare sig det gilde att
framlocka t&rar eller att väcka löje, att påvisa de goda sidorna i en
karakter, eller att med bjärta färger återgifva de skefva och urartade.

Vi märka genast på det öfverdrifna i tonen, att förf.
svårligen skall kunna hålla ut härmed hela boken igenom,
och att om han gör det, han måste löpa fara att mer eller
mindre ofta komma att motsäga sig sjelf.

Också behöfver man ej gå längre än till sid. 33 för att
der få höra Torsslow kallas »vår förnämste
karaktersskåde-spelare». Och sid. 105 läser man om Dahlqvist: Fråga är
också om han utan den (nemligen en förut omtalad
»storm-och rusningsperiod») någonsin blifvit den store skådespelare,
som han, oaktadt sina många brister, verkligen var» o. s.
v. Angående Swartz innehåller sid. 136 följande:

»Och på detta sätt för han det med sig från scen till scen, fr&n
akt till akt, och när fram emot midnatt det väldiga stycket slutat, är
en storartadt seger vunnen med ädla, ärliga vapen, och vårt land har
en stor skådespelare mera, och namnet Edvard Swartz är på allas läppar,
och är för långa tider inskrifvet i den svenska dramatiska konstens
häfder, och är inskrifvet som ett af de förnämsta.»

Detta är ju temligen påtagliga inkonseqvenser, och dock
skulle det knappt löna mödan att ens omnämna dem, om
de ej här bevisade en sak, som är genomgående för hr H:s

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:30:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1885/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free