- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1885 /
543

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

» Serait-ce déjà lui? C’est bien à l’escalier
Dérobé».

Det var djerft att göra ett sådant »enjambement» i Versen,
att kasta ett enda ord ur satsen ner i andra raden, det var ju
ett missdåd mot alexandrinen.

— Det är ju en riktig orgie, ropar en beundrare af Corneille
och Voltaire, det är en grof vårdslöshet! —

— Vårdslöshet — tvärtom, det är en medveten skönhet,
svarar en nyromantiker från Devérias atelier.

Men stycket fortgår. Man ser i Donna Sols rum inträda
en efter annan, hennes t renne tillbedjare, Don Carlos, Spaniens
konung, Huy Gomez, hennes förmyndare och Heraani,
röfvar-höfdingen af ädel börd, hvars fader dödats af Karls fader och
som till honom hyser ett odödligt arfshat. De stora scenerna
afspelas. I den okände, som nattetid infunnit sig hos hans
myndling, igenkänner Ruy Gomez konungen, och denne förklarar i
ädelmod sin rival, Hemani, vara »en i sitt följe».

Men Hemani utbrister hätskt innan ridån faller:

Oui de ta suite, o roi, j’en suis.

Dessa slutord med sina upprepade wi-ljud väckte hos
klassicismens vänner löje och harm och blefvo deras
skämtlösen.

Och så följde andra akten; konungen har infunnit sig i
Hemanis stalle till ett kärleksmöte med donna Sol, som
emellertid i sin bestörtning kallar Hemani till hjelp. Och denne
kommer och utvecklar i sin ordning ädelmod och nåd och den
stora scenen dem emellan helsades med stormande bifall och
det äfven från raderna, ty publiken var ännu ej, som sedan,
upphetsad mot stycket

Tredje akten visar, som bekant, äfven den tredje älskarens,
Ruy Gomez’ ädelmod, då han skyddiar sin till pilgrim förklädde
gäst och rival Heraani mot konungens hämdlystnad. Här
förekom en scen i hvilken Ruy Gomez, då konungen kräfver att
den dolde Heraani skall utlemnas, vädjar till alla sina gamla
förfäder, hvilkas bilder sitta på väggarne, och förklarar, att om
enderas lif skall tagas, så må då konungen taga hans, hellre
än den som åtnjutit hans gästvänskap.

Denna scen, med den starkt öfverdrifna skildringen af den
ka8tilian8ka hederskänslan, var det farligaste ögonblicket i hela
stycket. Häröfver hade just parodien gjort sig lustig och låtit en
bjömtämjare, som motsvarade den stolte hertigen, peka på en
stor mordtafla, sådan som man ser dem vid marknaderna. Joanny,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:30:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1885/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free