- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1885 /
684

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Likaledes har Svea undergått en förändring till det bättre.
Då Blanka begifvit sig bort, blir Svea stående och knapper sakta
upp kappan samt lägger henne från sig, stryker sedan häftigt
af sig hatten och trampar på den, hvarefter hon kastar sig ned
på en stol, sätter händerna för ansigtet och snyftar högt. Det
är en i all sin enkelhet gripande scen.

Så slutar andra akten, otvifvelaktigt den kraftigast
genomförda och mest dramatiska i skådespelet Handlingen är vid
den aktens^ slut drifven så långt, att intresset spänts i ännu
högre grad, och man väntar med otålighet hvad som skall
tilldraga sig i nästa akt. Höjdpunkten är ännu icke uppnådd,
men riktningen fullt uttryckt, och man afbidar lumdlingens
ytterligare stigande. Detta inträffar ganska riktigt i tredje akten,
men dock icke så verksamt, som författarinnans behandling af
de två första akterna gifvit anledning att hoppas.

Kapten Wulf, Blankas fästman, gifver en lysancje fest for
att inviga sitt nya, praktfulla hus, där han hoppas snart
mottaga Blanka såsom brud. Under början till den festen varder
han dock genom Fritiof, som med några arbetare inträngt i den
praktfulla bostaden, blottad såsom Sveas förförare och innan
aktens slut är Blanka fullständigt upplyst om Wulfs karaktär
och om den ihålighet, som finnes under den lysande ytan i hela
sallskapslifvet omkring henne. Brytningen mellan henne och
Wulf synes oundviklig.

Denna handlingens kärna är dock insvept i så många
biomständigheter, att verkan betydligt försvagas. Akten upptages till
större delen af alt för långa samtal, dels mellan Blanka och Wulf,
dels mellan den senare och hans afskedade arbetare, och ehuru
dessa samtal onekligen äro af stort intresse, enär de beröra
vigtiga samhällsfrågor, så att man läser dem med deltagande,
torde de dock icke göra samma goda verkan på scenen. Det
dramatiska lifvet saknas. Förf. har i denna akt alt för
mycket vidgat ramen kring sitt egentliga ämne och därigenom
skadat det goda perspektivet. Man föres in på förhållandet
mellan arbetsgifvare och arbetstagare, hvilket visserligen icke
är mindre lämpligt för dramatisk behandling än många andra
ämnen, men som åtminstone i detta stycke, där förf. utgått från
något som egentligen icke rör detta spörsmål, försvagar den
fasta samverkan mellan de särskilda scenerna, som är ett
oefter-gifligt vilkor för ett skådespel.

Förf. har här anv&ndt arbetarefrågan, väl icke så mycket
för frågans egen skull, som ej mera för att låta den medverka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:30:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1885/0686.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free