- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1889 /
76

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

amatörer >ur societeten», att man må märka den
tullskydds-vänliga vind, som blåser öfver dessa musikaliska spalter.

Fröken Riego, som konserterade den 22 Nov. i Akademien,
inledde konserten med en aria af Luigi Mancinelli, kapellmästare
vid Apollooperan i Roma, kompositör till diverse visor och körer,
som instrumentalkompositör mest känd för musik till dramen
»Cleopatra» af Pietro Cossa, förf. till tragedien »Nero», som
(med hr Elmlund i titelrolen) också gifvits härstädes. Derefter
föredrog sångerskan Lucia di Lammermoors första aria. Mot
mollsatsen skulle vi vilja invända att den togs väl passioneradt,
ett mera drömmande episkt lugn i denna berättelse skulle bättre
kontrasterat mot glädjen i g-dur-af delningen. Denna sjöngs
der-emot utmärkt, särskild t den enl. uppgift af Lind skrifna mera
vokalt tacksamma än egentligen för situationen expressiva
cadeneen med sina drillar och octavsprång. Frök. Riego är och har
varit för mer än enbart koloraturs&ngerska, hennes i höjden
kraftiga och lysande röst har starkt inträngande dramatisk accent,
hon är sångerska för första dramatiska hjeltinne-roller, Valentine,
Alice, Donna Anna etc. Dinorah-arian, som, ytligt sedt, endast
är en koloraturaria, förstod sångerskan gifva den rätta färgen,
att man insåg dess starkt dramatiska affattning, hvartill ock det
med sällspord originalitet och bländande elegans komponerade
arabeskverket mäktigt medverkar. Det gäller ju att tolka den
vanvettiga Dinorahs fantastiska dans i skogen under strömmande
månsus. Särdeles intermezzot i arian föredrog frk Riego med
tilldragande själfullhet och äfven de virtuositetfordringar, arian i
rikt mått framställer, löste hon med rutinerad konst, om hon
också icke naturligtvis nådde Louise Michaëlis blixtrande glans
i denna aria, men — hvem har gjort det?

Ovanligt är att en sådan dramatisk sångerska som frk R.
tillika är ypperlig vissångerska. Om vi än finna att Hallströms
lätt graciösa »Dagslända» mera lämpar sig för t. ex. frk
Karl-sohns röst och koloratur, så torde deremot frk R. f. n. vara
utan like i föredraget af »Gutten og huldren», en i alla
hänseenden helgjuten, fint konstnärlig prestation af högst intagande art.

Utom i entrénumret, som sekunderades af kör, gafs också
Gounods »Jerusalem» med kör f. f. g. Utom det att fröken
Riegos röst understödd af kören klang föryngrad och dubbelt
präktig, iakttog konstvännen härmed nöje sångerskans stilriktiga
utförande af arian, som grevinnan Taube i våras föredrog med
bedårande, men — malplacerad erotik, men som nu uppburen af
kören gjorde sin rätta, religiöst högtidliga och kraftigt allvarsfulU

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:32:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1889/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free