- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1889 /
167

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hemie detsamma, men ej publiken, stackars publiken. Att
en opera såsom skäligen konventionel konstart förutsätter
konventionel plastik, inse vi väl, men icke behöfver derför
en till nationaliteten tysk vis-bard bråka så andlöst som
denne Tannhäuser. På scenen måste derjemte bråkas så det
ser bra ut och icke så det ser komiskt ut, då det
gäller tragedi. Allraminst iar den häftiga gymnastiken
meddela sig åt föredraget, så att det blir. falska toner, orätta
tonvärden och mera dylikt. Ja, äfven antaget att det senare
är korrekt, icke får man flåsa, grymta, skräna till mer än
en viss grad äfven i de mest dramatiska och häftiga partier.
Man erinre sig Labatts Tannhäuser. Der var tysk stil,
Wagners il direkt från expeditionsorten. Nu har man fått
höra dess parodi.

Var alltså hr Sellman relativt bättre som denne riddare,
maste dock erkännas, att kamraterna nu fatt hörbarare och
hörvärdare ställföreträdare än i våras. Hr Strandberg
sjunger mycket fromt sin lilla fromma lied, hr Nygren —
fac-totum Nordquisti — sjunger duktigt sin duktiga cantilena
o. 8. v.

Orkestern har i denna operas ouverture en af dessa
bataljhästar, som liknande
pianisternasLizst-rhapsodier,Tausig-transkriptioner eller Kalkbrenner-variationer, aldrig
uraktlåter att inbringa sina ansträngda och af det myckna
ramlandet, skalandet, blåsandet, gnidandet och luckdaskandet
alldeles kräftröda exekutörers forsande applådströmmar.

Efter ouverturerna till Don Juan, Friskytten eller
Trollflöjten applåderas ej hälften så mycket. Också taga ej dessa
kompositioner orkesterherrarnes kroppar på långt när så
mycket i anspråk som Wagner, hvilken nog visste hvad
han gjorde, när han undandrog sina herrar ur publikens åsyn.

* *

*



I »operornas opera», som hr Nordquist låtit sig
angeläget vara att vidmakthålla på spellistau, ha åtskilliga
rol-förändringar yppats. Så har hr Nygren avancerat från
Masetto till Leporello, hr Grafström ryckt in i Masetto och
frök. Klemming efterträdt frök. Riego som Donna Anna.

Fröken Klemming har af en betuttad recensent blifvit
förklarad såsom öfverlägsen flera decenniers Annor i denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:32:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1889/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free