- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1889 /
896

(1881-1891) With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vid denna fyrapjesföreställning spelade hr Fredriksot
grefven i En kopp thé, denne verserade verldsman, som
hans unga hustru dock lyckas bibringa en orimlig jaloua
Det är icke med orätt hr Fredrikson i kulisspråket går urxk:
namnet marquis’en, ty han är afgjordt den enda nordiska
skådespelare, som förmår framställa en verldsman, de
franska och tyska skådespelens verldsman. Att hr Emil Pouhei
icke eger denna förmåga är allom bekant, och detta länder
denne skådespelare ingalunda till skam, så omfattande, *orr
denne skådespelares talang är. Den raarkisroll i Klad»^
handlarens måg, som gick sönder för honom, hör till hr
Fredriksons yppersta, och man behöfver blott se En kopy
thé för att veta, att han har tillegnat sig den öfverlägasa
värdighet och det kalla lugn, som från Bressants dagar
kännetecknar verldsmannen på scenen. Hans något stela hållnin?
harmonierar med den prägel af skeptisk intelligens och oåi
komlig lifserfarenhet, som beherskar hans fysionomi.

Men hvarigenom hr Fredrikson företrädesvis verkar, de:
är den samtalsform, den beherskade och den naturliga sam
talsform, i hvilken han ställer publiken. Konsten alt artt
kulera, utan hvilken ingen god diktion existerar, är hr Fr^
driksons orubbliga styrka. Han behandlar en replik som
en bonde sin jord: han indelar, låter ett stycke ligga i trade,
nedlägger hela sin kraft på ett annat, rödjer alla träd fras
det ställe, der sol och luft skola verka, medan han liter
andra delar ligga i skuggan. Om jemförelsen förefaller dalig
eller simpel, så må man tänka på en fältherre, som indelar
och besätter sin terräng. I alla fall har man att i hr Fre
driksons tal njuta af det välordnade, hvarmed repliken^
mening och stämning når örat I sjelfva verket är denna
förmåga att sönderdela och åter sammansätta repliken grund
valen för hela skådespelarkonsten och likväl försummas ofb
detta studium. I en af sina sista följetonger klagar Sarcer
öfver, alt man icke på Théâtre-Français har samma artikula
tion som förut. Och när icke ens den franska mönster
scenen är oklanderlig i detta afseende, hvad kunna då andra
begära?

Men man blir likväl ej skådespelare endast derfor, tu
man förstår att tala igenom repliken. Det är emellertid
omöjligt att icke först omnämna denna fulländade tekmk
hos hr Fredrikson, som för öfrigt förmår framställa intelligens,
erfarenhet, lefnadstrött skepsis, raffinerade egenheter. Mis

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:32:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1889/0926.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free