Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ook svenska sångerskan Henriette Nissen-Saloman 1844 gjort god
lycka inför parisarne trots madame Persiani, som med sin
allena-stående koloratur sjöng rolen samtidigt. Bland öfriga mer
bemärkta sångare, som i Paris bidragit till operans framgång, &ro
att nämna Kossini sjolf som Figaro (detta dock endast privat).
För Carvalhos skull gafs andra akten på Théâtre Lyrique i slutet
af 50-talet. Både Bosio och Carvalho fördunklades på 60-talet
af Adelina Patti, enligt Rossini sjelf verldens yppersta Rosina,
trots maëstrons förargelse öfver de friheter hon tog sig med
partiets vocaliser. Rosina är nämligen ett mezzosopranparti och
Rossinis fiorityrer i sammanhang dermed. Men Patti, som är hög
sopran, lade med svåger Strakoschs (som Rossini se’n inte kunde
tåla) hjelp om partiet, lät bli låga a och giss, tog i stället höga
ciss och E och vände alldeles upp och ned på blomsterkorgen.
*E dmina, ma — — —» sade också alltid Rossini. Rosioa
har för öfrigt för Patti varit en källa till tusentals framgångar
och — förargelser, bland de sistnämnda ingen värre än den »att
hon endast var Rosina i allt.» Då blef Patti rasande,
storm-grät i kulissen åt de stormande Rosina-applåderna och sprang i
fullt vredesmod upp i sin klädloge. »Hädanefter skall jag spela
Valentine, Margareta, Donna Anna, jag — jag — är — är —
ingen — — bu-hu-hu-hu-huffa — — —»
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>